Pia Seeberg

Tre viktige kostholdspåminnelser

17. oktober 2016   |   Kommentarer

På NIH Fitness Convention denne helgen lærte jeg mye, og mitt mål er selvfølgelig at dere skal få ta del i denne læringen. På Tine Sundfør sitt foredrag om «trenddietter» gav hun oss alle en liten virkelighetssjekk, og minnet oss alle på hva som egentlig bør ha fokus for å gjøre både oss selv, kunder og folkehelsa bedre, ved hjelp av kosthold.

En liten sidekick før jeg går i gang.

Beklager «clickbate» overskriften på fjesboka, som kanskje gjorde at du klikket deg inn her. Faktum er at man som journalist/blogger/innholdsprodusent i dagens medienorge er nødt til å fange leserens oppmerksomhet med fengende overskrifter. Innen trening, kosthold og helse vil vi ha raske løsninger på sammensatte utfordringer. Dette er også mye av grunnen til at informasjonen rundt nettopp trening, kosthold og helse er som den er – Overraskende. Sjokkerende. Nyhetsorientert… Klikkdrevet. Dette står i kontrast til hvordan den grunnleggende kunnskapen rundt trening, kosthold og helse egentlig er. Enkel. Gjentakende. Grunnleggende.. Overkommelig.

Her er de tre viktigste tingene som virkelig festet seg i topplokket, og som blir dagens #matmandag.

(Og jeg mener virkelig dette er tre ting du må gjøre med kostholdet ditt, selv om det mest sannsynlig er ting du har hørt før).

  • 85% av oss spiser ikke anbefalt mengde grønnsaker. 

Samtidig vet vi at det å spise mer grønnsaker er en av de enkleste måtene å få et sunnere kosthold på, både fordi man økter næringsinnholdet i eget kosthold, og man reduserer samtidig energiinntaket. Jeg har inntrykk av at vi treningsjenter ofte trenger å fokusere på å få i oss mer energi for å få maks effekt av treningen, men dette er jo nettopp fordi vi er i mye aktivitet. Dette er ikke saken for store deler av Norges befolkning – faktisk er det kun 20% av oss som klarer å etterleve minimumsanbefalingen for fysisk aktivitet. Mens vi jobber for å få opp både hverdagsaktiviteten og fysisk trening generelt, er et effektivt virkemiddel å fokusere på å spise mer grønnsaker. Ikke minst er det en positiv vinkling, det å spise mer av noe. I like!

Sjekk ut mine syv beste tips til hvordan du enkelt kan få i deg mer grønnsaker, hver eneste dag, HER

skjermbilde-2016-10-17-kl-11-51-24skjermbilde-2016-10-17-kl-11-51-46
  • På middagtoppen i Norge ligger pølser, brødmat og frossenpizza. 

Vi er hva vi spiser – hva blir vi om denne trenden fortsetter? 

Vi er på konstant jakt etter enkle løsninger på sammensatte utfordringer, og et godt eksempel er hvordan vi tror at kortvarige dietter kan være løsningen på et kroppsvekt og helse i ubalanse. 8 uker på 5;2-diette, og vips, så kan man gå tilbake til gode, gamle vaner. Det er ikke slik det funker – god helse er ferskvare, og er et resultat av jevnlige, fordelaktige vaner som lager den kroppen og den helsa du vil ha. Derfor må vi ha fokus på å endre tankegang og vaner, slik at vi gjennomfører endringer som funker på langsikt. Å fortsette å overbevise om at hjemmelagde middager med proteinrike, grønnsaksfylte, grovkarbopregede tallerkenmodeller er veien å gå – det funker! Da vil vi også på sikt kunne endre statistikken som tilsies at pølser, brødmat og frossenpizzaen er det som regjerer på middagsbordet i norske hjem.

skjermbilde-2016-10-17-kl-11-52-09skjermbilde-2016-10-17-kl-11-53-21
  • Lavkarbo (eller andre dietter) er IKKE bedre enn noe annet. 

Forskningen viser, helt tydelig, at det ikke finnes noen store forskjeller i vektendringer mellom f.eks lavkarbo og lavfett. Det som faktisk gir effekt er å redusere kaloriinntaket, uavhengig av om man reduserer «fett eller karbohydrat-kalorier». Generelt sett kan vi si at diverse dietter er kaloriunderskudd pakket inn i et eller annen jålete, salgbart papir, preget av store, flotte lovord, fremtidsutsikter, gull og grønne skoger. For noen kommer man kanskje godt ut av det, men for de fleste av oss fører dietter til et unødvendig restriktivt kosthold som er lite bærekraftig over tid. Og hvis noe ikke funker over tid, så kan vi heller ikke si at noe funker.

Om bilen din har knust rute, du leverer den til reperasjon, og får den tilbake med beskjed om at løsningen funker i f.eks maks 8-10 uker.. ville du sett på problemet som fikset da?

Problemet ligger altså ikke i Helsedirektoratets anbefalinger. Det ligger kanskje heller i at store deler av befolkningen ikke følger Helsedirektoratets anbefalinger?

I et folkehelseperspektiv ser det ut til at vi kommet langt om vi klarer å få langt større deler av Norges befolkning til å følge disse, fremfor å plapre frem og tilbake om fordeler og ulemper ved ulike dietter. Løsningen er sikkert kjedelig, traust, gjentakende og usexy (som er grunnen til at du mest sannsynlig ikke finner dette på avisforsidene) – men den funker.

Så helgens take home-message etter Tines foredrag, og mitt budskap med dagens #matmandag, er følgende; ha fokus på det som faktisk betyr noe! HER ser finner du Helsedirektoratets kostholdsanbefalinger i sin helhet. Først når både du og jeg vet at vi i grove trekk oppfyller disse punktene.. så kan vi begynne å snakke om å ta det hele til et nytt nivå.

Jeg sier nemlig ikke at det ikke er rom for å tweake på et kosthold for å optimalisere det ifm. ulike tilstander, oppnå treningsresultater, utjevne mangler, hanskes med allergier eller.. you name it. 

… men én ting av gangen. Tenk på ditt kosthold og dine vaner som et hus du bygger, dag for dag, resten av livet. Du kan ikke bygge det huset uten en kraftig grunnmur!

 

Kilder