Pia Seeberg

Slik trener du tung styrke med lette vekter

26. september 2017   |   Kommentarer

I dagens #treningstirsdag viser jeg frem beinøkten jeg gjorde i går, der jeg bruker en forholdsvis lett stang til å kjøre igjennom en good beinøkt. Jeg kjente underveis at denne rakkern kom til å kjennes dagen etter, og det kan jeg skrive under på i dag – støl.no! Stølhet er ikke noe mål i seg selv, men for meg er det et tegn på at jeg har fått god kontakt med muskulaturen – og det liker jeg. Mange syns det er lettere å få god kontakt når man kjører litt lettere vekter, og derfor syns jeg økter som denne jeg viser i videoen er et supert supplement, eller bare variasjon, til annen styrketrening.

Slik gjør du 

Øvelsene jeg viser i videoen er følgende..

  • Bulgarske utfall på step, 12 repetisjoner x 3
  • Ettbeins strake markløft, 12 repetisjoner x 3
  • Hip thrust med bred fotstilling, 20 + 10 halve repetisjoner x 2
  • Good morning, 15 repetisjoner x 2-3
  • Sideutfall med hantel, 20 repetisjoner x 2
  • Statisk hockey til vegg, 1 minutt x 2

Det som er spesielt her, og som gjør økten eksta utfordrende til tross for de «lette» vektene, er tempoet – dette beskriver jeg nærmere i videoen, men pass altså på at du er nøye med å gå rolig ned, samt kjapt opp igjen. Dette øker belastningen på muskulaturen, som igjen gjør øvelsene og økten mer krevende.

Det ser ut til at jeg kjører overkropp og underkropp om hverandre denne uka, ganske ulikt hva jeg pleier å gjøre hjemme – deilig med variasjon. Utover det er alt i sin skjønneste orden på tur! Jentene storkoser seg, og det samme gjør jeg og Maren – det er utrolig deilig å komme tett på så mange fine folk, og legge bort telefon og sosiale medier litt, til fordel for å være tilstede for de vi har med oss på tur. I dag skinner sola, og etter en deilig morgentur, kortstokk-økt og god frokost blir det deilig med noen timer i sola.

I ettermiddag venter en to timers workshop i styrketrening – det gledes!