Pia Seeberg

Slik setter du sammen ditt eget treningsprogram

5. februar 2019   |   Kommentarer

Inneholder reklame for egen bok

Det blomstrer stadig frem nye profiler på sosiale medier som brenner for å spre kunnskap om trening, kosthold og helse på en enkel, reflektert og inspirerende måte – I love it!

En av mine tidligere kollegaer hos RAW Trening, og som jeg blant annet brukte (haha, «brukte» – dere skjønner hva jeg mener) til å lese igjennom boken min før den gikk i trykken, med fokus på det treningsfaglige, startet Instagram-kontoen @treningsviten for ikke så lenge siden – han var også gjest i Treningspodden, episode nr. 120, og ja.. er generelt en veldig flink fyr! I dag la han ut en post på Instagram som jeg tenker vi alle har godt av å få med oss.

Han understreker at det finnes utallige måter å sette sammen et treningsprogram på, og at en av de, som i tillegg er både enkel og logisk å forstå, er å dele ulike øvelser inn i ulike kategorier, for så å velge én variant fra hver kategori. 

Dette er også måten jeg selv tenker på, både når jeg setter opp program til meg selv, kunder, og når jeg skrev boken. Ved å tenke på denne måten dekker du hele kroppens bevegelsesmønster, slik at du vet du trener hele kroppen i løpet av f-eks en treningsuke. Du bør sjekke ut @treningsviten på Instagram for å se hvordan han foreslår at du kan sette det opp, og jeg er sikker på at du kan se en del andre eksempler på dette rundt deg også.

Blant annet i boken min😊

Boken min inneholder, som mange av dere vet, totalt tre styrketreningsprogrammer med vekter, innendørs, som bygger på hverandre. Disse følger de overnevnte prinsippene, og om vi tar det første programmet som eksempel vil du raskt kunne se at du på dag 1 gjør en knedominant øvelse (goblet squat), et vertikalt og et horisontalt trekk (nedtrekk og hengende roing til stang), en hoftedominant øvelse (strake markløft), en vertikal og en horisontal press (enarms skulderpress og push ups).

Artig, hæ?😊

Det eneste som «mangler» i programmet over, dag 1, er da en ettbeinsøvelse, samt noe for mage og rygg – flaks at det kommer i økt 2😉

Gøy at Daniel på en så god måte klarer å sette ord på og vise grafisk hvordan man kan tenke rundt dette med treningsprogrammer. Ofte er de beste øvelsene for deg de som også kjennes best ut, og med dette rigget i bakhodet er du på god vei til å sette sammen din eget treningsprogram. Det liker vi 😁 

Du kan kjøpe boken min her, om du mot formodning ikke skulle være så stoka på å sette sammen ditt eget treningsprogram, så kan du lene deg tilbake og la meg ta meg av den jobben. Treninga derimot, den må du gjøre selv – men noe sier meg at det ikke er treningsgleden det står på hos dere som leser denne blekka, men heller evnen til å sette ting i system og holde dere til det over tid – der kan det være kjekt med litt hjelp innimellom.

Nå skal jeg jobbe noen timer til, før jeg i ettermiddag/kveld skal på step-time med Sølve. Wish me luck! Jeg har forresten gjort ferdig vloggen, så den publiseres first thing i morgen tidlig. Onsdag som ny vloggedag.. jeg liker´e!😃

God tirsdag videre 🧡