Pia Seeberg

Slik holder jeg meg selv ansvarlig for målene jeg setter meg

12. august 2019   |   Kommentarer

Hei dere, og god mandag!

Sykt gøy med så mye gode tilbakemeldinger på ukas vlogg – jeg liker at dere liker å planlegge, systematisere og ta ansvar for deres egen høst, og hva dere bruke tiden på. Vi har alle en tendens til å overvurdere hvor mye vi får til i løpet av en dag, men undervurdere hvor mye vi kan få til på en uke, en måned og et år. Planlegging og oversikter som dette gjør det enklere å få overblikk, sette en kurs, for så å følge den.

Så, for å følge opp ukas vlogg ville jeg gi dere noen tips, og ikke minst et innblikk i, hvordan jeg holder meg selv ansvarlig for målene og fokuset jeg setter meg.

  1. Jeg plotter inn alt som en del av kalenderen min.

I videoen brekker jeg jo opp de ulike målsetningene i hva og hvordan, men de kan brekkes opp ytterligere. Enten skriver jeg bare inn mitt «hvordan» som en del av kalenderen min på Iphone, eller så brekker jeg det opp ytterligere og gjør det til en del av kalenderen – det som skal til for at jeg har det innbakt i hverdagen.

Et av målene mine denne sesongen er å bevare og styrke bekken, kjerne og sete i graviditeten (hva). Mine «hvordan» har jeg lagt inn i kalenderen, ved føre opp «knipseøvelser» hver dag, og gravidstrekk 3 ganger i uken (trening). Jeg har lagt inn 10 min bokskriving som en daglig oppgave (fordi jeg skal skrive bok denne sesongen), og jeg har satt av tid til vlogging og redigering som ellers ville ha gått til andre ting.

Sistnevnte er jo vanligvis noe som har havnet litt langt ned på prioriteringslisten, som som samtidig er noe av det morsomste, og nå også viktigste, jeg gjør – må henge i om jeg skal klare 20 000 abonnenter innen 20.12😅 Jeg sletter hver enkelt oppgave daglig etterhvert som den blir gjort. På den måten er målene for sesongen med meg hele veien i form av daglige oppgaver.

2. Jeg stopper opp et lite minutt ved «målveggen» hver dag.

Min målvegg henger et sted jeg er innom minst én gang om dagen, noe som er en viktig del av greia – jeg trenger å se det ofte, og det gjør det enkelt for meg selv å stoppe opp og minne meg selv på hva som er fokuset dette halvåret. Å gjøre dette en gang om dagen gjør underverker for fokuset, logisk nok, og gjør det så mye enklere å prioritere tiden min riktig.

Livet skjer, og man får ikke alltid til alt. Selv om oversikten min er fin og flott vet jeg at jeg ikke kommer til å gjennomføre den 100% hver eneste dag. Men jeg har som tommelfingerregel å alltid gjøre noe, bare for å holde meg selv ansvarlig og sørge for at jeg ikke mister kurs. Okei, så lykkes jeg kanskje ikke med å gjøre gravidstrekken min tre ganger akkurat denne uka, men jeg kan i det miste strekke på setet i noen minutter når jeg ser på serie med kjæresten – skjønner du? Man får ikke alltid til alt, men man får alltid til noe. 

Hva hvis jeg ikke får det til? 

Jeg tror mange er redde for å sette seg mål og bestemme fokus i frykt for å ikke lykkes – det forstår jeg. Jeg mener jo at man skal ha respekt for det å sette seg mål, og ikke behandle det som noe man gjør en søndagskveld etter en helg med utskeielser for å føle seg bedre, for så å glemme det bort – det bygger ikke selvtillit knyttet til måloppnåelse, heller det motsatte. Samtidig kan man ikke hele tiden være redd for å ikke lykkes, da det vil bli den tingen som hindrer deg i å få til noe som helst. Noen av mine mål denne sesongen er kanskje urealistiske, og det er ikke sikkert jeg får det til – alle avhenger ikke bare av meg engang, men også eksterne faktorer som jeg ikke har kontroll over. Men de gir meg retning og mening her og nå. De trigger meg til å ville jobbe mot de, og så lenge jeg er ærlig i prosessen med å gjøre mitt beste, hva er det verste som kan skje?

Som jeg nevnte i ukas vlogg, ingen bryr seg særlig mye om disse tingene utover deg selv, så her kan man prøve og feile som man selv ønsker. Ikke gjør prosessen noe mer alvorlig enn den trenger å være, og ta det for det det er – en måte å sortere tankene på, slik at du bruker tiden din smartere, og på den måten føler deg bedre. Hvis du lykkes – dritkult! Hvis ikke – no problemas. Da har du mest sannsynlig lært noe som gjør deg bedre rustet til å prøve igjen😊

Hvordan evaluere seg selv? 

Jeg har ingen spesiell oppskrift på hvordan jeg evaluerer meg selv, utover å ta en fortløpende fot i bakken med meg selv, og justere planen deretter. Jeg har en mental treningsdagbok der jeg noterer litt av hvert, blant annet tanker rundt hvordan det går med tingene over. Ved slutten av halvåret går jeg igjennom de ulike elementene og vurderer om jeg har lykkes eller ei. Både ved å se på harde fakta, om jeg har gjort aktivitetene jeg satte, men også om hvorvidt målet er nådd eller ei. Også bruker jeg jo mest sannsynlig alt jeg har lært dette halvåret, til å gå inn i det neste.

.. og sånn går no´dagan´ 😅

Håper dette gav enda mer mening til ukas vlogg, og at dere har det dere trenger for å angripe høsten 2019 – however you see fit😉 Nå skal jeg hvert øyeblikk ut og knipse et bilde til samarbeidet mitt med Zalando, og deretter farge vipper og bryn. Det blir deilig! I kveld venter enkel og proteinrik thaisuppe til middag, klikk deg videre under om du er stoka på oppskriften.

God mandag, fintfolk🧡