Pia Seeberg

Slik gikk det når jeg testet Pilates Reformer

11. januar 2017   |   Kommentarer

 

I går testet jeg altså noe som heter Pilates Reformer, som visstnok er den opprinnelige Pilatesen. Pilates på gulvet kom visst litt senere, når man ønsket å spre treningsformen ut til massene. Vel, ikke vet jeg, men det er liten tvil om at det er kjernetrening- og fokus det handler om.

Forskjellen fra pilates på matte og denne varianten er vel kanskje at man både får støtte av apparatet og kan veksle motstanden. Timen jeg og kjæresten var med på var visst sånn passe tøff, og jeg tror virkelig dette er en sånn type treningsform som blir tøffere jo mer du gjør av den, samt jo riktigere du gjør den. Jeg har nok uten tvil godt av litt mer kjernefokus, og tror denne type trening kan gagne meg når jeg skal på ski (hvis jeg kommer på ski i år da, ser jo ikke akkurat sånn ut hittil i vinter). Instruktøren vår var i tillegg så utrolig hjelpsom og tilstede, og rettet på oss så fort vi gjorde den minste feil, eller mistet kjernemuskulaturen i bevegelsen. Luksus.

Tror dessverre ikke jeg er like nøye når jeg svetter meg gjennom en planke på egenhånd…

Selve apparatet er bygget på et trinse og fjærsystem hvor du ved hjelp av fjærene bestemmer hvor mye motstand du vil ha på apparatet. Selv om man gjorde en type roøvelse for eksempel da, som du ser i videoen, så var fortsatt hovedfokuset på kjerne- og bekkenbunnsmuskulatur, og å passe på at denne holdt seg på plass hele tiden. I tillegg var det deilig, beroligende musikk på hele veien, så selv om man jobbet bra og svetten rant fant man samtidig en slags.. tilstedeværelse. Pusten er jo en sterk bidragsyter til det, da man hele tiden jobber med å ha med pusten når man gjør bevegelsene.

I Treningspodden på mandag snakker jeg og Silje litt mer om dette med pilates vs. yoga forresten, og hvor de store forskjellene og likhetene ligger.

yer

Ah, som jeg gleder meg til det blir dagslys og fine bildeforhold igjen. For ja.. jeg må innrømme at jeg har blitt en sånn som bryr meg litt om det greiene der ass. Et av målene mine for 2017 er å bli bedre, mer nøye, med å ta fine bilder, hehe.

Jeg fortsetter nok med den vanlige styrketreningen min – tok absolutt med meg noen læringspunkter, men med en sunn og frisk kropp, et godt bevegelsesmønster, og ikke minst med målet mitt om å bli sterkere, så er det vekter som gjelder. Når det er sagt – jeg absolutt tenke meg å ha dette som et tilskudd i treningshverdagen i ny og ne, og jeg tror det kan være et utrolig godt supplement til annen trening.

Har noen av dere testet denne treningsformen? Noen tilhengere av vanlig pilates kanskje? 

Dette var i går – dagen i dag gikk med til intervaller på tredemølla. Forteller litt mer om dette i morgen, og tenkte også å dele litt alternativer til hvordan dere kan kjøre dagens kondisjonsøkt. Som jo opprinnelig er følgende…

skjermbilde-2017-01-11-kl-17-54-08

 

Mer om det i morgen 🙂

Ha en nydelig onsdag dere – nå retter jeg oppmerksomheten mot litt mer kveldsjobbing. Dagen har gått med til et superspennende møte, samt innspilling av Treningspodden, og nå er jeg stuck på Starbuck på Oslo S som et resultat av at togtrafikken står stille. Love my life og hei, hvor det går, hehe.

Blogges i morgen!