Pia Seeberg

Romaskin som kondisjonsapparat – hva, hvordan og hvorfor

7. mars 2019   |   Kommentarer

Reklame ism. Qicraft – leverandør av treningsutstyr fra Technogym

Hvis du ikke visste det fra før, så kan jeg fortelle deg det nå. Jeg ❤️elsker❤️ romaskin. 

Både til meg selv og kunder. Det er et fantastisk treningsapparat for hele kroppen, og når teknikken sitter er det i mine øyne få kondisjonsapparater du får så mye igjen for som i en romaskin.

I videoen forteller jeg deg hvorfor dette apparatet er så bra, det er spesielt tre grunner til det, samt gir dere innsikt i Skillrow fra Technogym, som er romaskinen jeg har hjemme i kjelleren – romaskinen over alle romaskiner!

Alle som har testet denne vet hvorfor, og etter å ha sett videoen skjønner du mest sannsynlig det, du også – kanskje du har en sånn på treningssenteret ditt?😊

Les mer om Skillrow her.

En av mine favorittøkter på romaskin, som også er å finne i boken min, er denne. Noen kjenner den kanskje igjen fra #piasgym1? Den er ganske lik, men på økten under bruker du ikke vekter. Denne kan du velge å kjøre så mange ganger du vil – én gang, på de dagene du kjenner at du vil ha ei litta quickfix. To til fire ganger de dagene du vil ha en litt tøffere økt, og ikke minst ha muligheten til å konkurrere mot din egen tid.

Klarer du å forbedre tiden din for hvor gang du kjør økten? 

Men merk; det lønner seg å bruke litt tid på teknikk. Her er noen ting du bør tenke på..

  • Når du presser ifra med beina, kjenn at du bruker hele foten, og aller mest hælen – da kobler du på baksiden av kroppen, spesielt rumpe og hamstrings. Det vil vi jo.
  • Kjenn at kraften du skaper med frasparket forflytter seg til overkroppen, og at du trekker med armene når beina er rettet ut – ikke før. Det er mer effektivt å bruke kraften fra beina til å hjelpe overkroppen med å trekke håndtaket til deg.
  • Etter å ha touchet brystet med håndtaket, rett ut armene før du igjen bøyer beina.
  • Gjenta.

Bottom line, sørg for godt fraspark i beina, og tenk at det er de som skaper krafta. Bruk det hele og fulle draget ditt, og ikke fall for fristelsen til å stresse deg gjennom roingen, og dermed forkorte draget – det går utover antall meter du sanker, samt hvor effektivt du ror.

Har du noen spørsmål om roing som treningsform? Fyr løs😁