Det Nye

– Mange representerer norske jenter som utelukkende tynne, blonde og blåøyde, men det er ikke realiteten

7. november 2018   |   Kommentarer

MONGFOLD: Nettgiganten Nelly ønsker å fronte forskjellige typer kvinner i sin New Faces-kampanje. Foto: Nelly

 

Da Nelly ikke fant den variasjonen av kvinner de ønsket hos modellbyråeene, spurte de kundene sine.

Tekst: Ida B. Klokk Larsen Foto: Nelly og BI

Mange merker satser nå på såkalte «ekte modeller» i markedsføringen sin. De senere årene har flere merkevarer gjort seg bemerket med en slik markedsføring, blant annet nettgiganten Nelly.

GJENKJENNELIG FOR ALLE: Felicia Donkor mener det er viktig at motebransjen gjenspeiler kvinner på gata. Her er hun fotografert for den tidligere Nelly New Faces-kampanjen. Foto: Nelly

 

Modellbyråene slet med å levere

– Dette har vært en satsning for oss lenge, og vi har i mange år forsøkt å booke modeller som gjenspeiler hvordan samfunnet faktisk ser ut. Alle jenter ser ulike ut, de har ulik kroppsfasong, hudfarge og hårfarge, og vi ønsker å imøtegå dette. Derimot så vi at modellagenturene hadde vanskeligheter med å levere den variasjonen vi ønsket oss, og derfor henvendte vi oss til de faktiske kundene våre. Ved å inkludere dem, ønsker vi å kunne inspirere med modeller som jenter kan kjenne seg igjen i, sier Anna Westlund, kreativ direktør i Nelly, om New Faces-kampanjen.

Hun forteller at bruken av «ekte modeller» derimot ikke har gitt en målbar endring av de frontede produktene når det kommer til salg, men at hun opplever at kundene får en bedre shoppingopplevelse.

Å bruke ekte modeller, eller influencere, kan slå både positivt og negativt ut for en merkevare, forteller høyskolelektor ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Nina Ronæs, samtidig som hun bekrefter at dette er en økende trend.

–  Å bruke «ekte» modeller er mer vanlig nå enn før. Mange markedsførere mener det styrker budskapets troverdighet. Men dette er avhengig av om vi har en positiv holdning eller assosiasjon til den brukte modellen. Hvis vi har en positiv holdning til personen, så smitter dette over på produktet eller merket som markedsføres. Og motsatt: hvis vi ikke «liker» personen, så vil dette slå negativt ut, og det vil gå ut over merkenavnet og dens styrke.

– Savner en debatt om tematikken
For alle oss andre, er eksponeringen for mangfold uansett viktig og riktig.

Inlfuencer Felicia Donkor, som er en av modellene som tidligere er brukt i kampanjen, mener det er viktig å vise at den moderne norske kvinnen kommer i mange varianter.

– Norge er et flerkulturelt og mangfoldig land, og det er viktig at mote- og skjønnhetsbransjen gjenspeiler kvinnen på gata. Det er flere som fortsatt representerer norske kvinner som en gruppe som består kun av tynne, blonde, blåøyde, hvite kvinner – noe som ikke er realiteten. Den moderne norske kvinnen kommer i forskjellige fasonger, sier Donkor.

Selv om hun synes vi i Norge er på god vei når det kommer til mangfold, mener hun samtidig at det er flere faktorer som må komme på plass.

– Selv skulle jeg ønske at flere flerkulturelle jenter og gutter hadde større innpass på arbeidsplasser som har mote, skjønnhet og livsstil i fokus. Jeg savner en debatt om tematikken, og jeg skulle ønske at flere redaksjoner inkluderte flerkulturelle kvinner i de helt vanlige debattene. Tro det eller ei, dette gjelder oss også, forteller hun.

– Mangfold handler ikke bare om å vise det brede spekteret av dagens kvinner, men også om å la disse stemmene bli hørt, sier Donkor.

 

TRENDY: Høyskolelektor Nina Ronæs forteller at det er en økende trend å bruke vanlige modeller eller influencere i reklamekampanjer. Foto: BI

 

Westlund forteller at ved å bruke sine egne kunder som modeller, ønsker de å inspirere unge jenter til å både ha troen på seg selv, og å ha det godt med seg selv.

– Vi har et ansvar i hva vi viser dem, da vi bidrar til deres ideale av skjønnhet, sier hun.

De er nå straks klare med den seneste runden av New Faces-kampanjen, og Westlund forteller at de har fått inn mange gode kandidater, men at de fortsatt søker kvinner som bruker over størrelse 38.

– Disse vil vi gjerne komme i kontakt med, da dette er et prioritert område for oss, og i tillegg er det noe som vi sjeldent finner hos agenturene.