Pia Seeberg

Hvordan ta vare på de gode treningsrutinene i desember?

29. november 2018   |   Kommentarer

Jeg er tilbake fra New York, og bortsett fra ei litta tur til Sveits i neste uke (mer om det senere – jeg venter på mer info) så blir det nå fokus på jul og hjemmekos😍

Førjulstiden er allikevel en travel tid for de fleste av oss, både pga diverse forberedelser til juleferien, men kanskje i enda større grad på grunn av alle julebord og festligheter som truer de sporty rutinene. Her må vi ha en plan! 

Kontinuitet er noe av det viktigste vi kan ha fokus på for å få resultater med treningen vår. Derfor er det lite optimalt å ta seg en hel måneds pause, både for din egen selvfølelse, men også de konkrete treningsresultatene. Mye av jobben og utfordringen ved å være en person som trener er å holde det vedlike også i de litt mer utfordrende periodene; jul, ferie, hytteturer, sykdom, langhelger, perioder med mye festligheter, etc. Det er gjerne dette som skiller periodetrenere fra de som får det til over tid, og dermed lykkes med å trene seg til en sterkere kropp, bedre kondisjon og stadig bedre resultater💪🏻

Videre er jevnlig trening et aktivt valg du selv kan ta for å ta vare på deg og kroppen, som også kommuniserer til deg selv at du skylder deg selv å ta flere gode valg.

Mest sannsynlig vil det hjelpe deg til å ta smartere valg på matfronten også, og kroppen din vil bruke maten bedre – verdifulle byggesteiner fremfor dødfyll – det liker vi, hehe. 

Så, her er mine beste tips til å ta vare på treningsrutinene i hele desember, til tross for festlige lag, småkleine dager, tidvis mindre søvn, førjulsprepp og dager med høyere tempo😊 

  1. Spør deg selv hvorfor det er viktig for deg å ta vare på treningsrutinene i desember – hva er dine grunner? Sånn egentlig er det ingen som lider av at du skipper trening i desember, utover deg selv, kroppen din og ikke minst rutinene i januar. Spør deg selv hvorfor det er viktig for deg å legge deg i selen for å ta vare på sporty-deg, og skriv ned alle gode grunner du kan komme på. 
  2. Se over kalenderen for desember, og planlegg inn treningen helt frem til jul. Avvik fra planen blir det sikkert, men prøv å legge en plan som er tilpasset diverse festligheter og førjulstid, slik at du ser at det absolutt er mulig. 
  3. Ha en plan på hva du skal trene! Viljen til å trimme får seg mest sannsynlig en trøkk denne måneden, og da er det ekstra viktig å ha en tydelig plan på hva du skal trene, slik at du slipper å fundere på det i forkant av de ulike øktene. Dette kan enten være et treningsprogram, eller bare ulike økter du har lyst til å teste. Sett for eksempel opp fire ulike økter du digger, og varier mellom disse hele desember – prøv å slå deg selv på hver økt (tiden din altså, eller vekter, antall reps, etc). 
  4. Minn deg selv på dine grunner til å trene jevnlig – gjerne hver dag. 

Det er kun du selv som kan bestemme om treningen i desember blir noe av eller ikke. Drit i å ha dårlig samvittighet hvis det ikke går, men ta ansvar for egne valg, og ikke skyld på noen andre eller noe annet enn deg selv hvis du bortprioriterer det. Noen har mer å gjøre enn andre, og har dermed ikke mulighet til å trene like mye – gi deg selv litt slack når det kommer til disse tingene, og ha respekt for at hverdagen din består av langt mer enn å få svettet jevnlig. Samtidig kan man alltids få til noe, og det er gjerne i skjæringspunktet der at suksessen ligger, mellom det du tenker inni ditt hode at er optimalt og perfekt, og det som er totalt bommert i form av null trening frem til januar (..februar, mars, april.. veien er kort).

SÅ, jeg har brukt deler av dagen i dag på å legge en slagplan rundt min egen trening frem mot jul – jeg anbefaler deg å gjøre det samme😊