Pia Seeberg

Et supertips til å få i seg mer grønne grønnsaker

8. april 2019   |   Kommentarer

Alle grønnsaker er supersunne, og vi gjør alle lurt i å prøve å få i oss så mye som mulig av det.

For min del har jeg blitt bedre på dette med årene, og det siste året har det sjeldent gått en dag uten at jeg får i meg en god porsjon grønnsaker – gjerne flere, og som regel enten frukt, grønt eller bær til hvert måltid. Grønnsaker er naturens vitaminpiller, og ved å øke inntaket ditt vil du kunne merke at du får mer energi, er mindre syk, føler seg bedre og har det bedre. Her får du mye næring for lite kalorier, noe som er mye av grunnen til at dette er så sunt.

I dagens #matmandag tipser jeg deg om en av de sunneste «mosene» jeg har i oppskriftsreportoaret mitt, som jeg fikk en påminner om for noen uker siden – siden har jeg brukt den flittig. Du kan bruke den som tilbehør til hva som helst, men i dagens eksempel slang jeg sammen denne mosen, og spiste den med fiskekaker som jeg varmet kjapt i stekepanna.

Så godt, og så fort gjort. Nydelig! 

Du trenger altså fiskekaker, jeg foretrekker Lofoten 86%, ettersom den har høyest fiskeandel, samt et brokkolihode og cirka 200 gram erter.

Dette holder til to porsjoner😊

Slik gjør du

Fiskekakene varmer du kjapt i panna, og ertene og brokkolien gir du et kjapt oppkok, før du lar det koke i cirka fem minutter – er ikke mye tid som skal til før det er bløtt nok til å mikses sammen til en mos. Når det er ferdigkokt skyller du av vannet, og heller ertene og brokkolien over i en bolle. Tilsett en spiseskje smør, salt og pepper, og bruk en stavmikser til å blande det sammen til en mos.

Du kan nok også bruke en gaffel eller en sånn.. «moser», om du ikke har stavmikser😊

Noen husker kanskje Inger in Dubai og hennes #hvaerdetgrønne? Hehe, de som vet. 

Og vips, så har du en nydelig lunsj eller enkel middag – to fiskekaker (selv om det ser ut som tre, hehe) og en nyydelig brokkoli- og ertemos. Love it! Du kan jo også bruke denne mosen som tilbehør til veldig mye annet, som kylling, fisk, biff, vegetarrett.. you name it! Du kan også tilsette alle mulige andre grønnsaker, f.eks spinat eller grønnkål for å holde på grønnfargen, eller andre grønnsaker du må få brukt opp. Kun fantasien setter grenser🧡

Dersom du kunne tenke deg noe annet til middag kan kanskje en av disse tre friste?

I dag er det ny uke, nye muligheter! For min del er den sånn passe travel, med et par ulike greier på agendaen. Jeg skal blant annet ha en jente hos meg på arbeidsuke, som jeg skal ut og treffe etterpå. Det blir gøy! Og gudene skal vite at det blir digg med litt fotohjelp ++, hehe. Videre skal jeg hente mitt nye kamera, woop, woop, samt farge vipper og bryn. Jeg skal også få knipset bilder til et samarbeid i dag, og når alt dette er i boks satser jeg på en treningsøkt i kjelleren. Skulle egentlig gjøre det i dag tidlig, men jeg bare.. orket ikke😅 Klassisk utsettelsesfella, haha.

Håper du får en fin mandag😘