Pia Seeberg

Endelig! Min mening om pulsklokke-nyheten fra Polar, Polar Ignite

2. august 2019   |   Kommentarer

Inneholder reklame ism. Polar

Hei fintfolk, og god fredag😍

Her kommer innlegget jeg vet mange har ventet på, og som jeg selv har gledet meg til å få ferdig – det har hengt litt ekstra over meg ettersom så mange har vært og er interessert, og dermed har det også vært viktig å få det så korrekt og informativt som mulig. Jeg snakker selvfølgelig om min «anmeldelse» av nyheten fra Polar, Polar Ignite! Jeg håper dere får svar på det dere lurer på, og hvis ikke, et hint om hvor dere bør gå for å finne ut av det😊

Først, litt om min klokke og innstillingene jeg har. Jeg valgte den i hvit, og har størrelse m/l. Kunne fint hatt small. På innstillinger har jeg vekt 70 kg, høyde 170 cm, treningsbakgrunn semiproff (liker at klokka har litt forventninger til meg, hehe) og aktivitetsmål er satt til nivå 3, hardt, som defineres som det høyeste. Ønsket søvntid er satt til 8 timer. Via kondisjonstesten til klokken fant jeg ut at jeg har en VO2max på 46, som ifølge klokken er «svært godt». Makspuls er satt til 191, dette er jeg usikker på om er helt nøyaktig, men på trening og målingene som er gjort kjennes det ikke fjernt ut. Hvilepulsen min er satt til 55 av klokken.

I motsetning til mange andre klokker jeg har testet, da spesielt fra Polar, føler jeg Polar Ignite er en mer helhetlig livsstilsklokke, med mål om å hjelpe brukeren, i dette tilfellet meg, til å forstå trening, dens belastning og restitusjon i livet ellers på en god måte. Dette gir en stor merverdi til meg som «vanlig» person, da funksjoner som f.eks detaljert søvnmåling, aktivitetsforslag og konkrete pusteøvelser er langt viktigere for meg enn avanserte trenings-funksjoner som f.eks Polar Vantage V har.

Men, la oss dykke litt dypere ned i Ignite. Her er noen av funksjonene ved Polar Ignite som er verdt å merke seg..

  • FitSpark er treningsveilederen på klokken, som baser på ditt formnivå, treningsbakgrunn og restitusjonsstatus foreslår ulike aktiviteter som passer deg akkurat den dagen, da innen både styrke, kjerne, bevegelighet og kondisjon. Klokken guider deg i «real time» gjennom den økten du eventuelt velger. Øktene som blir foreslått er basert på WHO sine anbefalinger for fysisk aktivitet for voksne, som er 150 minutter med moderat kondisjonstrening, eller 75 minutter med høyintensiv kondisjonstrening, i tillegg til styrketrening to ganger i uken.

Min erfaring med FitSpark: Denne går jo hånd i hånd med min filosofi om at jeg ønsker at vi alle skal bli sin egen PT, da den gjør det enkelt å vite hva du kan gjøre av trening og aktivitet. Jeg har hentet mye inspirasjon fra forslagene til klokken, og fulgt de konkrete øktene et par ganger. Ofte får jeg lyst til å gjøre mer når jeg først er i gang, og dermed har jeg pimpet opp øktene litt. Funksjonen i sin helhet er gull, og gjør det enda lettere om å nå aktivitetsnivået ditt hver dag.

Under ser du et eksempel på hvordan klokken foreslår en økt som kan passe meg denne dagen, basert på tidligere trening, hvor restituert jeg er, søvnkvalitet osv. Den foreslår også passende kardio og/eller kjernetrening, dersom det frister/passer bedre. 

Du kan lese mer om funksjonen FitSpark her.

  • Serene er en guidet pusteøvelse på klokken, som hjelper deg til å ta kontroll over den dype pusten, og på sikt bli bedre på å takle stress, samt ha et generelt lavere stressnivå. Selv er jeg altfor dårlig til å prioritere dette i hverdagen, så å ha dette på håndleddet til enhver tid er gull verdt. Klokken guider deg gjennom øvelsen, og gir deg live feedback på hvordan kroppen responderer ved hjelp av grafikk som følger pusten din. Etter å ha gjort øvelsen får du en evaluering på hvor «bra» du gjorde det, som motiverer til å fortsette, med mål om å bli bedre.

Min erfaring med Serene: Jeg har hatt som mål å bruke denne tre ganger i uken, noe som absolutt er overkommelig for min del. Det har vært en skikkelig god timeout de gangene jeg har gjort øvelsen, og logisk nok føler jeg meg roligere og mer tilfreds etter å ha satt av noen minutter til dette. Nydelig!

Du kan lese mer om funksjonen Serene her.

  • Nightly Recharge og Sleep Plus Stages er funksjonene som har skremmende god kontroll på søvnen din. Hver morgen viser de hvor godt du har restituert igjennom natta, så det blir lettere å vite hvordan du burde trene den aktuelle dagen for å støtte oppunder ytterligere restitusjon. Statusen du får hver morgen, som sier noe om kvaliteten på søvnen din, er basert på to ting; hvordan du sov og hvordan det autonomiske nervesystemet (ANS) roet seg i begynnelsen av natta. Klokken måler dette automatisk gjennom natten. Disse to komponentene sammenliknes hver natt opp mot dine «vanlige» nivåer, og evaluerer dermed hvor godt du har sovet. Du kan se statusen din både på klokken, men også i Polar Flow, som er appen som hører til klokken.

Ikke sikkert disse skjermbildene sier dere så mye, men de er altså hentet fra Polar Flow, som jeg skriver mer om under her – det er appen som gir informasjon utover det klokken kan tilby, i dette tilfellet, vedr. søvn – som var ganske ræva denne natta. 

Disse skjermbildene gir mye informasjon, og ikke noe must å sette seg inn i – det du trenger å vite får du beskjed om på klokken hver morgen; hvor lenge du har sovet, om det var kvalitetssøvn og informasjon om hvordan kroppen din stiller seg til trening på den aktuelle dagen, basert på søvnkvalitet og foregående økter/totalbelastning.

Min erfaring med Nightly Recharge og Sleep Plus Stages: Jeg har et elsk, hat-forhold til disse her ass.. jeg har så godt av det, ettersom vi vet at søvn er mer eller mindre avgjørende for å få maks ut av treningen man gjør, og ikke minst for å ha overskudd i hverdagen. Allikevel er det fort gjort at man tar litt lett på det, da det er lite målbart sammenliknet med en god treningsøkt. Vel, ikke nå lenger, hehe. Jeg og klokken holder enda på å bli bedre kjent her, men jeg merket fort at jeg ikke sover så bra og så lenge som jeg burde. De nettene jeg sover virkelig godt, tilstrekkelig antall timer, og klokken bekrefter dette, så føler jeg meg on top of the world! De dagene jeg ikke gjør det derimot.. det merkes. Klokken hjelper meg til å bli mer bevisst på søvnmønsteret mitt, og jeg har aktivt gått inn for å sove bedre. Hver morgen våkner jeg spent på å sjekke hvordan jeg leverte på søvnen den aktuelle natten, hehe. Forbedringspotensiale har jeg uten tvil, men det e godt å vite at jeg er i gang med å ta litt mer kontroll over søvnen min.

Her kan du lese mer om Nightly Recharge.

Her kan du lese mer om Sleep Plus Stages.

  • Fitness Test er en funksjon på klokken din som gir deg estimert maksimalt oksygenopptak på bare fem minutter, uten at du trenger å anstrenge deg. Denne verdien ser noe om hvor bra ditt kardiovaskulære system er på å frakte oksygen rundt i kroppen din, og gjør det lettere å evaluere din egen trening, både utgangspunktet når du får klokken, men også forbedring over tid.

Min erfaring med Fitness Test: En fin måte å få en pekepinn på hvor god form man er i, og fin å ha med seg i videre trening. Her defineres min verdi, 46, som svært godt, så fornøyd med det!

Her kan du lese mer om Fitness Test.

  • Polar Flow er appen som hører til klokken, tilgjengelig på både mobil og desktop. Et fantstisk, og for mange undervurdere, verktøy! Ved å synkronisere klokken med Polar Flow får du alle treningsdataene dine tilgjengelig, og det er lettere å se trender over tid. Det blir en slags automatisk treningsdagbok, og for min del gjør den det lettere å se hvor mye og hardt jeg faktisk trener, som mange ganger har gitt meg en overraskelse, og minnet meg på å også ha roligere økter, for ikke å bli overbelastet. Her er Ignite-klokken gull, fordi den i så stor grad tar hensyn til mengde søvn, og ikke minst kvaliteten, som igjen påvirker alle tilbakemeldingene og anbefalingene den gir. Helt gull, og i mine øyne blir totalbildet mye mer riktig.

Dette er altså noen av de funksjonene som er spesielt med Polar Ignite, og som gjør at jeg digger klokka så mye som jeg gjør.

Videre er det jo noen grunnleggende elementer som vi alle lurer på når det kommer til pulsklokker, blant annet..

  • Hvordan den er på trening. Åpenbart, hehe. Generelt er klokka veldig enkel å forstå seg på, og når man skal starte en treningsøkt trykker man på den ene knappen klokken har, på venstre side, velger type trening (her er det mye å velge mellom fra før, også kan du legge til masse via Polar Flow), og tapper deretter på skjermen for å starte økta. Deretter begynner klokka å logge økten, og gir deg underveis informasjon om hvor lenge du har holdt på, kalorier forbrent, puls (enten via håndleddsmåling eller pulsbelte, det er opp til deg). Du kan velge ulike skjermebilder som bestemmer hva slags type informasjon som vises, og du kan bestemme om den skal lyse hele økten eller ikke. Etter økten får du informasjon om blant annet hvile pulssoner du har vært i når, hvor lenge du har trent, antall kalorier forbrent osv.
  • Synkronisering med mobil og PC/mac. Dette gjøres enkelt via Bluetooth, og via Polar Flow får du mer informasjon enn klokken kan tilby. Det virkelig interessante starter når du har brukt klokken 24/7 en god stund, og den har blitt godt kjent med deg, slik at den hele tiden kan gi deg bedre informasjon om både trening, søvn, restitusjon, hjelpe deg med treningsplaner osv. Det er virkelig et endeløst verktøy, der den største utfordringen er å ta seg tid til å sette seg litt inn i det fantastisk verktøyet som både klokken og Polar Flow er.

 

  • Batterikapasitet. Denne er god! Jeg har hatt på kontinuerlig pulsmåling hele tiden, 24 timer i døgnet, og da holder klokken i 4, 5 dager.

 

  • Pulsmåling. Ignite har pulsmåling via håndledd, som funker ok ved økter der pulsmåling ikke er essensielt. Pulsen blir mer eksakt ved bruk av pulsbelte, men målingen via håndledd gir en ok feedback etter endt økt. Jeg bruker håndleddsmåler på styrkeøkter og andre økter der puls ikke er så viktig, men pulsbelte på andre økter – det har blitt mer bruk av pulsbelte de siste ukene pga. graviditeten, og det er fin lærdom å kombinere hvordan ting kjennes ut med å kunne måle pulsen eksagt underveis i økta.

 

  • Design. Klokken er nett og fin, og funker like bra på trening som til hverdags. Tidligere har jo Polar-klokker vært veldig «trening», noe som ikke alltid funker like bra til alle anledninger – men man vil jo nødig ta den av seg. Vel, problem solved! Men kan også bytte ut reimen, slik at man kan endre look hvis man ønsker. Jeg hadde en grønn liggende som jeg testet ut, og med ett ble klokka litt annerledes. Fint å kunne variere!
  • Tidtakere. Klokken inneholder fra start av en funksjon som heter «tidtakere», som gir deg muligheten til å bruke stoppeklokke og en nedtellingstidtaker, som er perf dersom du ønsker å bruke 10 min på oppvarming, og deretter ta tiden på f.eks løpeturen din. Du kan også legge til en Interval Timer via Polar Flow på pc´en eller mac´en din, der du selv kan bestemme om den skal være tidsbasert eller  avstandbasert. Dette kan du lese mer om på side 37 her.

 

  • Styrketrening vs. kondisjonstrening. Som nevnt velger man type treningsform før man setter i gang klokka, som nok styrer til en viss grad hvordan økten blir logget. Når det er sagt er jo dette, som de fleste andre klokker, en pulsklokke, og den bruker nettopp puls som viktigste verdi for å si noe om treningseffekten, og omkringliggende faktorer. Dermed vil den kanskje ikke fange opp styrketrening og dens effekt i like stor og god grad som kondisjonstrening, da andre muskler får gjennomgå i større grad enn bare hjertet. Man kan jo gjennomføre en knallgod styrkeøkt uten særlig høy puls (det gjør man jo gjerne), som også påvirker restitusjonstid i stor grad, uten at dette kanskje blir like eksagt logget og tatt hensyn til av klokka som f.eks en intervalløkt på mølle. For min del er ikke dette noe stort problem, jeg tror på å lytte til egen kropp og bruke skjønn uansett hvilke tekniske duppeditter man bruker, og den største verdien får man av å kombinere de to – lytt til kroppen, og la klokken være et verdifullt hjelpemiddel på veien.

Avslutningsvis – for oss vanlige folk er det veldig mange andre ting enn bare treningen om påvirker effekten vi får, som restitusjon, og spør du meg er noe av det viktigste og beste å få informasjon om nettopp helhetsbildet av både treningen og livet ellers, slik at vi kan få et godt overblikk over hvordan vi lever livet vårt over tid. Etter min mening er Polar Ignite den beste klokken jeg har testet på nettopp dette, og kommer til å være min foretrukne (trenings)klokke i tiden fremover.

Det er også verdt å nevne at Polar Ignite har integrert GPS, den måler kalorier brukt, aktivitetsnivå, gir deg feedback om aktivitetsnivå (dere vet, den meldingen om at man må «opp og gå», hehe) og gir deg notifikasjoner fra telefonen om du vil. Alt det de fleste andre Polar-klokkene inneholder, med andre ord.

Spør du meg er dette den beste klokken jeg har testet fra Polar hittil, bare fordi den gir meg så mye mer verdi enn «bare» info rundt trening. For de fleste av oss vanlige supermosjonister er dette minst like viktig som treningen i seg selv, og helheten av informasjon gjør dette til en veldig spennende, lærerik treningskompis! I like!

Pjof, nå ble jeg sliten av meg selv, hehe – mye info. Håper du fikk svar på det du lurte på, og hvis ikke, at du sjekker ut linkene jeg har lagt ved. Klokker som dette er en fantastisk måte å inspirere og motivere seg selv til å bruke kroppen i hverdagen, både på trening og ellers, og i en hverdag der inaktivitet blir en stadig større del av oss syns jeg vi alle burde ha en motvekt på håndleddet, slik Polar Ignite er.

Jeg sier løp og kjøp med den beste samvittighet, jeg ass!