Pia Seeberg

En utetreningsøkt med øvelser du faktisk (!) kan gjøre hele vinteren

8. desember 2017   |   Kommentarer

Reklame i samarbeid med Carmex

Jeg fortsetter å slå et slag for utetrening, selv om været er kaldere og lyset mørkere (les, borte 90 av døgnet, haha). Jeg syns det er et så fantastisk supplement til styrketreningen jeg gjør innendørs, og jeg holder utetreningsformen friskt vedlike. Ikke minst er det superenkelt og fort gjort, slenge på seg et par sko og komme seg ut døra, der trening på senter, pakke bag, riktige sko osv kanskje kan være litt mer hassle noen ganger.. noen ganger?

Det syns jeg. SÅ, i samarbeid med Carmex har vi laget «Carmex-økta», som vi kan gjøre hvor som helst, når som helst, også på kalde vinterdager, uavhengig av været. Ved hjelp av en benk får du gjort øvelsene du skal, uten å måtte rulle rundt på en kald bakke med armer og bein.

Slik gjør du 

Som du ser har jeg denne gangen laget to forslag til øvelser. Hvis du har trent en stund, gå for level 2, og hvis du er litt mer nybegynner på denne type øvelser, gå for level 1. Du skal gjøre 8 repetisjoner av hver øvelse, så mange runder du klarer på 15 minutter. 15 minutter er kun et forslag som jeg syns passer bra, så her kan du gjerne skalere økten både opp og ned. Notér gjerne ned hvor mange runder du klarer, slik at du har noe å sammenlikne med til neste gang du tester økta.

Øvelsene

  1. Step up – enten gjør du annethvert bein hele veien, eller så kjører du 8 reps på det ene beinet, med knetrekk, før du bytter. Variant 2 er mer utfordrende fordi den setter større krav til balanse og koordinasjon, i tillegg til at den kan oppleves mer utfordrende for noen.
  2. Push ups – enten kan du gjøre vanlig push ups til benk (level 1), eller så kan du legge til et klapp på hver rep (level 2).
  3. Ryggtrekk – denne er samme på både level 1 og 2, der målet er å kjenne at du får god kontakt med ryggen, og hele tiden kjenne at du presser overarmene og albuene oppover. Slapp av i nakken.
  4. Båten – enten kan du kjøre den statisk, der du holder posisjonen i 30 sekunder (level 1), eller så kan du legge til en bevegelse, slik at du ender på 8 repetisjoner (level 2).
  5. Burpees – enten gjør du en burpee der du hopper opp, som vanlig, på slutten (level 1), eller så kan du driste deg til å hoppe opp på benken for hver rep (level 2).

Selv kjørte jeg level 2-variantene hele veien når jeg gjorde økta, og fy fasan, den satt godt. Det hele ser ganske greit ut når man ser det på video som i dette innlegget, men når man kommer i gang, og har et mål om å holde flyten hele de 15 minuttene.. det kjennes! Jeg håper virkelig dere tester treningsøkta, og fy fasan, så happy jeg blir om dere deler dere utetreningsøyeblikk med meg på Instagram – #utemedcarmex er hashtaggen som gjelder 😃

Og hvis du gjør det, fine du, så er du med i konkurransen om det du ser under her – en refleksvest fra ShapeUp, en Carmex (of course) samt en utgave av det nyeste Det Nye.