Pia Seeberg

Dette gjør løpingen på kort sikt – men mye bedre på lang sikt

24. januar 2019   |   Kommentarer

Reklame – inneholder omtale av sponset tredemølle fra Technogym – MyRun

Det er høy sannsynlighet for at du som leser dette har løpt intervaller før eller siden – men har du tenkt på stegfrekvensen din når du gjør det?

Det har jeg begynt med i det siste, som et resultat av den nye mølla i kjelleren hjemme, og let me just tell you – it makes a difference!

Av Technogym, de som har levert treningsrommet mitt, har jeg lært at en stegfrekvens opp mot 180 steg i minuttet er optimalt. Dette skal gjøre løpingen langt mer effektiv, da lange steg er tyngre å utføre for kroppen enn korte steg. Ved lange steg plasserer man gjerne foten litt for langt foran kroppen, og man skaper noe som heter «motstem»; enkelt forklart vil det si at kraften du skaper går i motsatt retning av den du løper i. Så man typ.. bremser seg selv.

Med en hurtigere stegfrekvens blir gjerne teknikken bedre, man kaster ikke bort krefter, man bruker automatisk forfoten bedre og noen studier har vist at det er en mer skånsom møte å løpe på – det vil si at sjangsen er mindre for skader.

SÅ, den nye mølla jeg har i kjelleren viser altså stegfrekvensen min hele tiden når jeg løper. Jeg har ikke tenkt veldig mye over dette før, har liksom visst det, men ikke tatt så mye stilling til det.

Nå derimot..

Nå har jeg lært at det er STOR forskjell på 160-ish, der jeg lå tidligere, og 180, som jeg nå jobber for. Det gikk ikke å ta bilde når jeg løp, men øverst i høyre hjørne ser jeg altså stegfrekvensen min hele tiden når jeg løper. På godt og vondt.. 😅

Ved å korte ned stegfrekvensen kjenner jeg at jeg bruker baksiden av kroppen mer, og at jeg må jobbe mer aktivt med kjernen for å holde meg stabil og oppreist. Jeg har måttet justere ned farten på mølla på 4×4-intervallene mine, og kjenner at det blir mye vanskeligere å holde frekvensen oppe når jeg blir sliten.

Det jeg liker med dette, utover at det hjelper meg til å bli en bedre løper og ha bedre løpeøkter, er at jeg har noe konkret å fokusere på, et tall og en verdi som hele tiden gir meg feedback. Løping har gått fra å være «noe jeg bare gjorde» til noe jeg konkret kan forbedre, utover bare å klare å holde lengre, eller løpe raskere. Det liker jeg!

Du kan lese mer om mølla jeg har her (MyRun fra Technogym), men om du ikke har tilgang på et liknende verktøy leste jeg et tips på Spotify om å velge sanger som har 180 bpm, som den under her.

Hehe, sist jeg løp var det til Sophie Elise sin bok Forbilde på Storytel. Kan tenke meg at denne lista er hakket mer løpeinspirerende enn en noooe sløv Harstad-stemme😂 Når det er sagt så liker jeg den boka godt – fascinerende å høre historien hennes. På godt og vondt.

Så ja, dette var dagens tips fra meg; kortere steg, høyere frekvens, bedre teknikk, råere løpeform! Kort fortalt.. i praksis er det noe mer omfattende enn som så. I should know😂🙋🏼‍♀️