Pia Seeberg

Burde man trene så mye/så tungt/så hardt når man er gravid?

4. september 2019   |   Kommentarer

Shit man – lurer på hvor mange ganger jeg har fått det spørsmålet😅

Ikke på en slem måte, men heller sånn.. av nysgjerrighet. Og jeg skjønner de godt, for jeg har lurt på det samme selv – men jo lengre jeg kommer i dette svangerskapet, jo tryggere blir jeg på at det jeg gjør er riktig for meg.

Og her er noe av grunnen til nettopp det.

  • Jeg har en grunnleggende tro på at kroppen er skapt for bevegelse, og vi vet at den har en fantastisk evne til å tilpasse seg det vi utsetter den for. Min kropp har vært «utsatt for» denne type trening i mange år nå, noe som er mye av grunnen til at jeg både ønsker å fortsette, men også til at jeg tror at kroppen takler det. Til og med har godt av det.
  • Trening, og spesielt styrketrening, kjennes ut som smøring for ledd, ligamenter og muskler.
  • Jeg føler maten nyttiggjøres bedre av kroppen. Gravid eller ei, de dagene jeg trener opplever jeg at næringen jeg inntar brukes av kroppen i større grad, og at jeg er mer «in tune» med mine sult- og metthetssignaler.
  • Jeg har ingen tendenser til vondt i ryggen, og tror uten tvil at styrketreningen er mye av grunnen til dette.
  • Jeg tror at en sterk kropp er i bedre stand til å takle både graviditeten, selve fødselen og tiden etterpå.

Jeg aner ikke hva jeg går til, men jeg kan ihvertfall klamre meg til det, haha 😅

Det som ser både tungt, hardt og mye ut på sosiale medier, er ikke nødvendigvis det for den personen som utfører det. Det kommer jo igjen an på hva man er vandt til fra tidligere, og ikke minst er det mye mer man den treningsøkten enn de korte snuttene man ser på sosiale medier.

Jeg har forhørt meg med både lege, jordmor og på sykehuset, og fått samme beskjed overalt; dersom det kjennes ok ut for deg, og ingen smerter, så kan du trygt trene som vanlig.

Jeg er nå i uke 30, og holder meg til cirka fem økter i uken. Javisst kan det være litt seigt å dra seg på trening innimellom, som ellers egentlig, men følelsen er like god som når man ikke er gravid – om ikke bedre. Jeg føler jeg «skrur på» muskler og strukturer som hjelper meg til å bære kroppen, og at jeg gir meg selv en slags utblåsning og restart. Blodet pumper i kroppen, jeg puster og peser, svetten renner, og man kjenner at kroppen funker.

Fantastisk! 

Samtidig er det noen ting jeg har kuttet ut, som løping og utfall pga. smerter i bekkenet, det kjennes rart ut å stå opp ned, og jeg unngår å løfte noe særlig tyngre enn 8 repetisjoner i f.eks markløft og knebøy, for å unngå et for stort buktrykk. Jeg holder litt igjen på de seigeste CrossFit-øktene, og holder sjelden en veldig høy puls over tid –  det er tross alt to systemer «in action» når man trener. Jeg har justert ned mengden bein- og underkroppstrening, og velger sittende øvelser, tidvis apparater, de dagene jeg kjenner at bekkenet trenger hvile. Kipping pull ups stoppet jeg ganske kjapt med, da jeg ikke ønsker unødig mye drag i mageregionen – crunches har jeg heller ikke gjort på en god stund, men det gjorde jeg vel ikke særlig mye av før heller, hehe. Videre prøver jeg å kutte ned så mye som mulig på hverdagsaktiviteten (hvem er jeg, haha), da mye tusling, ruslig, småbæring og liknende gjør meg utmattet og gir et sårt bekken.. rare greier.

Målet med treningen er all over vedlikehold, og å kjenne på godfølelsen ved å bruke kroppen på jevnlig basis – som jeg er vant til. 

Rare ting man tenker på som gravid; hvor forskjell det er på nå man strammer magemuskulaturen, «det indre korsettet», og når man slapper av. På bildet til venstre strammer jeg, på bildet til høyre slapper jeg av, og vel så det. Hehe. 

Det finnes jo ingen fasitsvar når det kommer til graviditet og trening, og hver og en av oss er forskjellige – om man aldri har tatt i en vektstang før er det kanskje ikke nå man burde begynne, men noe trening i svangerskapet, det tenker jeg er bra for alle gravide. Jeg gjør det jeg tror på og føler er best for meg, også håper jeg du gjør det samme – å lytte til kroppen er vel noe av det viktigste man kan gjøre i denne perioden, og min erfaring tilsier ihvertfall hittil at den er kjapp med å si ifra dersom man strekker strikken for langt.

Hvis du er gravid og følger meg håper jeg du finner inspirasjon til å være den beste utgaven av deg selv som gravid, og at du holder på treningsrutinene som passer deg og din hverdag❤️

Del gjerne dine tanker i kommentarfeltet😊