Pia Seeberg

VIDEO: Ferieøkta du kan gjøre hvor som helst, når som helst

11. april 2017   |   Kommentarer

I samarbeid med Carmex

Denne treningsøkten er virkelig alt du trenger for å plante godfølelsen i kroppen, hvor som helst, når som helst! Hver runde tar deg drøye syv minutter, og ditt eget utgangspunkt, ønske og lyst bestemmer hvor mange runder du vil kjøre. Jeg eeelsket denne økta, om det er lov å si, haha, og anbefaler deg virkelig å teste den – du kan enkelt gjøre den lettere ved å roe ned ditt eget tempo, eventuelt det motsatte – gønne på som bare det.

Kan fortelle deg at du blir ganske så kake i beina etter tre.

I min verden er økter som dette viktig å ha i verktøykassa, da vi alle befinner oss i perioder uten tilgang på treningssenter, utstyr, eller de rette menneskene, for den saks skyld. Da er vi nødt til å ha en viss grad av motivasjon til å ta smarte valg, samt verktøy som gjør det enklere for oss å ta «det rette valget». Viktig del av å bli sin egen PT, det 😉

Dette er en typisk «hytteøkt», da jeg som regel gjør liknende økter når jeg er her, spesielt når det ikke er skiføre. Som nå. I det siste har jeg begynt å gjøre litt liknende hjemme også, da jeg syns det er digg å nyte finværet og varmere dager. Som jeg nevner på Treningspodden har jeg endret treningsrutinene mine litt etter at jeg var syk, slik at jeg nå er nede i to styrkeøkter inne på senter, en løpeøkt, gjerne bakkeintervaller om det passer seg sånn, og utover det – hva jeg måtte ønske.

Da er det gjerne økter som dette jeg går for.

Slik gjør du
Økten består av totalt 10 øvelser. Du jobber med hver øvelse i 30 sekunder, før du beveger deg videre til neste øvelse. Du jobber fortløpende gjennom alle 10, før du tar deg 1 minutts pause. Deretter er det på´n igjen med runde nummer to. Du velger selv hvor mange runder du vil gjøre.

Øvelser

  • 8 mountain Climbers + 2 push up

– Ha fokus på å holde kjernemuskulaturen spent hele veien, og tenk at du skal trekke bekkenet en anelse opp mot brystet, for å unngå svai i korsryggen. Gå gjerne ned på knærne om øvelsen er for tung, det viktigste her er god kontroll på kjernen.

  • Beinsenk

– Det samme gjelder her – trekk bekkenet opp mot brystet, og kjenn at du hele tiden bruker magen til å presse korsryggen ned i underlaget. Løft skulderbladene opp fra underlaget for å forsterke spennet i magen. En god bøy i knærne vil gjøre øvelsen enklere.

  • Stjernehopp

– Du skal touche motsatt fot med motsatt hånd for hvert hopp, og bruke setemuskulaturen til å hoppe opp. Kjenn at du strammer rumpa godt, spesielt på toppen av hvert hopp.

  • Push ups med ryggtrekk

– Det samme gjelder her som på øvelse 1. Når du ligger på bakken, prøv å tenke at du skal presse albuen og underarmen opp mot taket, med håndflaten pekende ned mot underlaget. Målet er å kjenne ryggen jobbe, samtidig som du slapper av i nakken. Se ned.

  • Utfall med rotasjon, venstre og høyre

– Du tar et godt utfall bakover og lar kneet touche bakken. Samtidig toucher du på utsiden av den fremste foten med motsatt hånd, som på filmen. Kjenn at du hele tiden presser kneet utover, og at du må jobbe godt med rumpa hele veien. Se gjerne på ett bestemt sted hele veien, det gjør det lettere å holde balansen.

  • Hoppende utfall

– Evig favoritt det her? Hehe. Du kan bytte over til utfall bakover om den blir seig. Kjenn uansett at kraften kommer fra beina, og at du toucher bakken med kneet ditt for hver repetisjon.

  • Planke med beintrekk

– Her er det en sterk, fin planke som gjelder, samtidig som du trekker annethvert kne opp til albuen på samme side.

  • Froskehopp

– Du skal touche bakken hver gang, og bruke bein og setemuskulatur til å hoppe opp. Du kan droppe hoppet om dette blir tungt.

  • Burpees

– For din egen del, prøv å jobbe med så brede bein som mulig, hele veien – det gjør øvelsen mye enklere, da du får en kortere arbeidsvei.

TRY IT!

Jeg syns det er så moro at Carmex lar meg lage ting som dette! Som ambassadør for de kan jeg snakke i det vide og det brede om at jeg digger leppomaden deres, men i lengden ville det jo muligens blitt litt kjedelig for både meg og dere, hehe – derfor elsker jeg at de lar meg lage innhold jeg hadde laget uansett, som de ønsker å være med å bidra på – aktivitetspåske til folket! Hilsen meg og Carmex-gjengen, hehe.

 

 

Ved å dele ditt beste påskebilde med hashtaggen #carmexnorge er du med i trekningen av et trillekoffert med Carmex-produkter, just so you know – i tillegg har du jo sabla mange gode aktivitetstips over her da, skiføre eller ei!

I skrivende stund er jeg ferdig med jobbing for dagen, og det er på tide å ta seg en treningsøkt. Bakkeintervaller + kjernetrening står på agendaen. I morgen reiser jeg videre til Geilo, og da blir det feriemodus på denne skrotten. Bloggen tar fri fra torsdag til tirsdag – hvorfor kommer det et innlegg om i morgen.. anbefaler deg å sjekke innom om du er keen på real feriemotivasjon.

Kunsten å logge av ass..

Ha en nydelig påsketirsdag dere <3