Pia Seeberg

Treningsuka som gikk – uke 4

29. januar 2017   |   Kommentarer

Mandag

Hviledag. Jeg har blitt så sjukt glad i å ha hviledager på mandag, noe som kjennes ekstremt bra når man har gode økter hele helgen. Ikke gjennomførbart i de mer festlige periodene, men nå i januar funker det helt perfekt. Superdigg.

Tirsdag

ShapeUp Kickstart styrkeprogram, dag 1. Denne økta var seig, noe jeg som regel syns de dagene jeg trener etter en lang dag på kontoret og med kunder. På disse dagene justerer jeg som regel ned forvetningene mine, og sier samtidig til meg selv at om jeg virkelig ikke trives på trening etter oppvarming og det første settet, så er det lov å dra hjem. Det skjer sjeldent, men på den måten kjennes det litt bedre ut å gi det et forsøk, hehe. Jeg kom meg godt igjennom lell, og økte på alle øvelsene, i tråd med planen – hurra!

Sjekk ut styrkeøkta HER.

Onsdag

Denne dagen hadde jeg hjemmekontor, noe som ofte betyr litt ekstra aktivitet. Ettersom jeg går rett fra senga og i sofaen for å jobbe blir det liksom ikke så mye hverdagsaktivitet, hehe. Derfor ble det en styrkeøkt midt på dagen, rett før en stor, digg, lunsj, samt en livetreningsøkt på Facebook-siden min på kvelden. Her er de to øktene.

Torsdag

Startet dagen med en Crosstraining-time på SATS klokken 07, før en travel dag med null tid til trening ellers. Det er unntakstilstander de dagene jeg kjører økter så tidlig, men samtidig vet jeg at jeg har det så fint igjennom dagen om jeg har ei litta økt i kroppen. Samtidig kommer dette litt an på – jeg har blitt god på å kjenne etter når kroppen trenger hvile, kontra når den blir bedre av å bevege litt på seg. Crosstraining-timer kan man i aller høyeste grad tilpasse selv, og det er hvor hardt jeg kjører meg selv som bestemmer om det blir en tøff eller lett økt. Det liker jeg.

Fredag

Hadde bare tid til å kjøre en kjapp styrkeøkt, and so I did. Jeg gjorde halvparten av styrkedag 2 i ShapeUp Kickstart-programmet, og endret litt på noe av øvelsene.

Økten så slik ut… 

A) Sumo markløft 3+3+3 x 4

+-tegnet står for veldig kort pause, typ 30 sek. Jeg gjør altså 3 reps, før jeg hviler noen sekunder, kjører 3 til, hviler, kjører 3 til. Deretter tar jeg en lengre pause. På den måten får jeg unnagjort ganske så mange repetisjoner med en tung vekt.

B1) Sumo markløft 10 reps x 2

Tar av litt vekt og kjører 10 repetisjoner med fokus på kontakt, teknikk og litt mer tempo.

B2) Pushups med vektskive 8 reps x 3 

For hver uke prøver jeg å øke i hver øvelse på programmet, enten i form av vekt eller repetisjoner. Denne uka gjorde jeg 8 reps med 17,5 kilo på ryggen, og jeg lurer på om jeg ikke skal prøve meg med 20 kilo neste uke. Det blir brææ – og tungt, hehe.

B3) Chins 5 reps x 3

Ikke til utmattelse, mer bare for å.. kjenne litt på bevegelsen.

C1) Strake markløft med roing i kabel, 12 reps x 2. 

Som denne varianten, bare at jeg også trekker armen til meg på toppen av bevegelsen.

C2) X-bandwalk, 20 skritt, 10 knebøy, 20 nye skritt x 2

Jeg fester en strikk over kneet, og en strikk under kneet. Går ned i en knebøyposisjon, og går små sidesteg til den ene siden, hele tiden med en bred fotstilling. Etter 20 skritt gjør jeg 10 knebøy, for jeg går 20 skritt tilbake, hele tiden i en knebøyposisjon. Du burde prøve.. seigt, men digg!

Husk å presse kneet utover hele tiden. 

sened

Lørdag

Jeg er som dere vet på fjellet i helgen, og i går tok jeg og mannen turen til Vestlia for en treningsøkt. Den var så fin at jeg laget en egen video på den, og økta kommer i et eget innlegg ila. uken. Men det jeg ikke rakk av styrkeøkt 2 i gårsdagens økt bakte jeg altså inn i denne økta.

Søndag

I dag har jeg ikke kommet lengre enn til kaffe, frokost, livesending og en ny kaffekopp, hehe. Egentlig skulle jeg ha hviledag i dag, men så fristet mannen med en litt alternativ økt – han er nemlig tidligere alpinist, og skal sette sammen en real «alpint-økt» til oss. Jeg har en følelse av at jeg kommer til å bli ganske så gåen av det ass, haha. Så om noen timer er vi nok i gang, og hviledagen utsettes til i morgen.

Skal se om jeg ikke får filmet litt.. har jo blitt inspirert av å ha intervjuet selveste Nina Løseth tidligere i uka 😉 

unnamed

 

Og med det sier jeg god søndag – jeg er så heldig å få bli på fjellet til i morgen tidlig, noe som skal nytes til det fulle. Trening, badstue, taco, film og kjærestetid – halleluja!