Pia Seeberg

Ta den sunne tacomiddagen til nye høyder

10. april 2017   |   Kommentarer

Jeg stusser alltid litt innvendig over mennesker som ikke er fan av taco. Lurer oppriktig talt på hvordan det er mulig liksom.. haha. Vel, de om det – denne #matmandagen dedikeres til de av oss som genuint elsker taco. Med en liten vri har jeg nemlig funnet en måte å gjøre taco, eller tacosalaten, som i dette tilfellet, enda diggere enn vanlig.

Nemlig disse bønnene – hooolymoly!

 

Jeg vet ikke om det akkurat er banebrytende, men i min verden var det det, hehe.

Jeg kom på det etter at jeg var syk, da jeg begynte å tenke på gode alternativer til kjøtt. De av dere som hører på Treningspodden vet jo at jeg på ingen måte er på vei til å bli vegetarianer, men nå trives jeg godt med å se etter gode alternativer som både utvider smaksreportoaret og er litt snillere mot miljøet.

Disse bønnene oppfyller kriteriene godt!

 

Bønnene er fiks, ferdige i boksen sin. Røde bønner er en god kilde til fiber, jern, vitamin B og protein, og dermed et godt alternativ til andre proteinkilder, som for eksempel karbonadedeig. I salaten over mikset jeg rett under 100 gram karbonadedeig med en halv boks bønner som den over, og herre jemini, så godt det var! Sammen med tacokrydderet fikk kjøttet en helt fantastisk smak, og ikke minst brukte jeg under halvparten enn det jeg vanligvis gjør.

Alle monner drar!

Når vi hadde middagsgjester her på hytta på lørdag (ja, jeg serverte taco) serverte jeg bønnene i en skål ved siden av, som var minst like digg. Da kan folk blande som de selv ønsker. Andre elementer jeg føler bidrar til å pimpe opp tacoen er mango, koriander, hjemmelaget guacomole, cheddarost og hjemmelaget salsa. Andre ting jeg burde teste ut? Tacotips tas alltid imot med takk!

Nei, dette må dere prøve!

I dag er det jobbemandag her i gården, men jeg er fortsatt til fjells med hvilepuls, så jeg klager ikke. I dag skal jeg blant annet spille inn en real hytteøkt, helt uten utstyr – den kommer her på bloggen i morgen, og jeg anbefaler dere virkelig å teste den. Angret litt underveis faktisk, når jeg «prøvekjørte den». Sammensetningen av øvelser er seeig. Til gjengjeld er man ekstra fornøyd når økten er over, hehe. Trening med egen kroppsvekt ass.. helt konge! Jeg er godt i gang med det hjemme også, og gleder meg til å fylle våren med lett tilgjengelige treningsøkter i vårsola.

Nå er det på tide å pakke bort pc`en og nyte fjellivet med familien. Jeg reiser videre til Geilo og mannens hytte på onsdag, så her gjelder det å nyte familielivet mens man kan. Håper dere har det finfint fininger?

Åh, forresten – husk å få med deg den nyeste episoden av Treningspodden, som jeg akkurat lastet opp faktisk. Løpeglede, lovehandles og hjemmelaget Nugatti er på agendaen, i tillegg til masse annet snadder. Vi er mest opptatt av å tipse dere om hvordan du kan få en god start på løpesesongen, uten å gå helt overkill og dermed drepe både løeglede og løpeform. I tillegg svarer vi altså på et lytterspørsmål rundt dette med «lovehandles», og om hvorvidt det er mulig å trene det bort eller ei. Også deler Silje oppskrift på en sjokopålegg som ja.. høres helt sjukt ut. Enjoy!

  • Den nyeste episoden av Treningspodden finner du HER. Du finner Treningspodden i de fleste apper og sider for podkaster, blant annet i Soundcloud, iTunes og på Acast.