Pia Seeberg

Slik tenker jeg rundt min egen «januarkickstart»

3. januar 2018   |   Kommentarer

Hei, fine folk.

Dagen i dag har løpt avgårde, men til tross for mye å gjøre fikk jeg presset inn en styrkeøkt – det var digg, selv om det satt langt inne. Har ikke trent styrke på en drøy uke, så tipper jeg kommer til å kjenne det litt i morgen. Fint det! I skrivende stund står middagen i ovnen, poteter og kylling med mozzarella og pesto, og jeg benytter muligheten til å skrive litt om mine tanker rundt «nytt år, nye muligheter», og hele den regla der. Her er de tingene jeg tyr til etter ferier, for å finne tilbake til godfølelsen.

Kosthold

  • Får i meg proteiner til hvert måltid.
  • Grønnsaker til hvert måltid.
  • Spise minst fire måltider hver dag.
  • Få i meg nok karbohydrater til å ha gode treningsøkter.

Jeg prøver å fokusere på alt det gode jeg kan og burde spise, fremfor å fokusere på julesjokoladen som det er på tide å legge bort. Min erfaring tilsier at jo mer jeg sier til meg selv «nei, nei, nei, dette skal jeg ikke ha», jo mer får man lyst på det – klassisk, hehe. Derfor er fokuset på alt det sunne jeg og skrotten min skal kose oss med, og fantasien og planleggingen går automatisk den veien.

Trening

  • Jeg legger en treningsplan jeg skal følge i 6-8 uker, som er myntet på de treningsmålene jeg er keen på å oppnå akkurat nå. Nå har jeg lyst til å trene klassisk styrke en periode, supplert med rene kondisjonsøkter, skigåing og litt CrossFit her og der, og dermed bærer også treningsplanen min preg av det; fullkropp styrketrening 2-4 ganger i uken, prøve å få til én skitur i uka, og utover det lar jeg lysten styre. Litt struktur, men samtidig rom til å gjøre som jeg vil.

Om noen dager kommer forresten et innlegg om årets #shapeupkickstart, som jeg og Silje har laget sammen. Det er et fullstendig treningsprogram for åtte uker, som blant annet jeg og Silje skal kjøre sammen med dere fra og med førstkommende mandag. Det blir så bra!

  • Komme meg opp på 100% på pulsklokken min, det vil si at jeg får til den hverdagsaktiviteten jeg trenger. Noen dager, spesielt når jeg har hjemmekontor, innebærer det å gå en ekstra tur eller to iløpet av dagen.

Mentalt, og livet ellers

Det er faktisk ganske viktig for meg å jobbe periodisk med både mentale ferdigheter, men også strukturering av jobbhverdagen og livet ellers – jeg liker å vite at jeg blir bedre for hvert halvår som går, så fra «ferie til ferie» (jul til sommer og sommer til jul). Dette er litt vanskelig å skrive om, så jeg tenker det får bli en del av ukas vlogg – i praksis er det nemlig ikke vanskelig, snarere tvert imot, men det er lettere å forklare med ord😊

So there you have it – kort oppsummert er egentlig dette å komme seg tilbake til hverdagen for min del, men det er allikevel viktig for meg å ha en plan på det – det er fort gjort at man opplever hverdagen som overveldende etter en ferie, og blir værende i supoptimale vaner og rutiner litt for lenge – det vil jeg ikke ha noe av. 

Har dere noen tips? Hvordan angriper dere det nye året når det kommer til disse tingene? Hadde satt stor pris på innspill, så kanskje jeg kan tipse videre om det i ukas vlogg😃 Jeg digget forresten dette innlegget fra Maren, som kjentes ut som tidenes guide til hvordan vi alle kan angripe det nye året. I like!