Jørgine Massa Vasstrand

Skulder- og kjernestabiliseringsøvelse

2. mars 2017   |   Kommentarer

Noen øvelser ser vanskeligere ut enn de er, mens andre er langt mer krevende enn det en faktisk ser for seg.

Sistnevnte er tilfellet for den såkalte overhead banded kettlebell walk eller overhead walk with swinging kettlebells.

Navnet sier deg kanskje ingen ting, så la meg forklare.

Du trenger en lett stang, eventuelt en pinne. Dernest to kettlebell med samme vekt og to strikk.  Strikken festes i kulene ved å tre den gjennom håndtaket og den andre enden henger du på stangen.

Så skal stangen presses over hodet til du holder den på strake armer, og bare det kan være litt utfordrende. Strikkene med kettlebell gjør at stangen er veldig ustabil og svinger litt i alle retninger. Og det er nettopp derfor dette er en ypperlig øvelse for å jobbe med å stabilisere muskulatur i skulder og kjerne.

Det krever, mye mer enn jeg trodde, å faktisk klare å holde denne posisjonen og du kommer til å kjenne at du er helt avhengig av spenne muskler og jobbe aktivt.

Når du har noen lunde kontroll forsøker du å gå rolig og kontrollert fremover. Da vil selvsagt kettlebellene pendle enda mer og du vil måtte stabilisere i enda større grad for å gjennomføre en liten spasertur med stangen over hode.

I går brukte jeg en 10 kg stang og en 8 kg kettlebell hengende i hver ende. Jeg gikk 5 lengder på ca 25 meter, med pauser i mellom.

Jørgine♥