Sannheten om sixpacken Hva må egentlig til for å få synlige magemuskler?
Hanna Sundquist

Sannheten om sixpacken

3. juli 2017   |   Kommentarer

Foto: Vegard Kleven

 

De som har lest Shape Up vet at jeg har en fast serie i bladet som heter Muskelskolen. Her tar jeg hver måned for meg en muskelgruppe der jeg (i samarbeid med ekspertene Christina Gjestvang og Kjetil Larsen) forklarer anatomien og funksjonen til musklene. For litt siden skrev jeg om magemusklene, og jeg synes det florerer så mange misforståelser om magemusklene at jeg vil dele litt av Muskelskolen med dere!

Vi har alle sett overskrifter og påstander om mageøvelser som skal gi sixpack. Vel, jeg kan avsløre såpass at det ikke hjelper å ligge og ”pumpe” sit-ups hvis du vil ha synlige mageruter. For øvrig bør ikke det estetiske være hovedmotivasjonen til hvorfor du trener i det hele tatt, spør du meg!

Hovedoppgaven til m. rectus abdominis, altså den rette magemuskelen, er å bøye ryggen fremover. Bare kjenn etter hvordan hele ryggsøyla krummer seg idet du strammer magen. Muskelen fungerer også som en beskyttelse på indre organer, samtidig som den sørger for å holde deg oppreist sammen med muskulatur på baksiden av ryggsøyla. Magemusklene har mange oppgaver i kroppen, men grovt sett kan vi si at muskelen er med på alle bevegelser som innebærer krum rygg og bekkentilt oppover. Den er med når du står opp av senga om morgenen og når du reiser deg fra bakken. Det forklarer hvorfor du må krumme ryggen for å trene magemuskelen.

De fleste av oss kan med skrekkblandet fryd mimre tilbake til Britney Spears’ glanstid, da hun fikk tusenvis av unge jenter til å knuse på med utallige sit-ups på jenterommet. For dere som ikke husker dette, ble det på starten av 2000-tallet kjent at popdronninga gjorde 1000 (!) sit-ups hver dag. Ja, hun hadde kanskje tydelige magemuskler, men var det på grunn av sit-upsene? Ifølge Shape Ups eksperter kreves det mye annet for å kunne oppnå et markert vaskebrett. Hvordan du lever livet ditt, og ikke minst genetikk er med på å bestemme hvordan magen din ser ut.

Mange jobber isolert med de midtre magemusklene av estetiske grunner. Det kan absolutt funke å trene magemusklene noe større for at de skal synes, men synligheten av musklene er hovedsakelig avhengig av lite underhudsfett rundt musklene. M. rectus abdominis er en nokså liten muskel sammenlignet med de største musklene vi har i kroppen, så det vil i de fleste tilfeller være mest hensiktsmessig å trene kroppen som helhet. Estetiske grunner eller ei, sterke magemuskler gir en rekke helsefordeler, og jeg håper virkelig at helsa kommer først på lista di! Husk at synlige magemuskler ikke er synonymt med god helse, og at jenter bør ha en viss fettmasse for å være friske.