Hanna Sundquist

Rå spenst på no time

18. august 2017   |   Kommentarer

Hvem drømmer vel ikke om bedre spenst?

Følelsen av å mestre en eksplosiv box jump er i hvert fall nok til at jeg får lyst å tegne en stor S på brystet. Mange av oss trener styrke, kondisjon og bevegelighet, men jeg merker i hvert fall selv at jeg sjelden tenker tanken på å trene spenst. Dette superenkle programmet vil gjøre deg mer spretten på bare få uker. Om du trener spenst jevnlig, selvfølgelig. Denne treningen krever full konsentrasjon. Hvert eneste hopp skal være så høyt som mulig, og du skal lande så skånsomt som mulig. Med andre ord lønner det seg ikke å slurve!

Alle disse øvelsene trener hele kroppen og utfordrer samtidig kondisjonen. Målet med programmet er å få bedre spenst og bli sterkere i forhold til egen kroppsvekt. Jobb i ett minutt på hver øvelse, før du går direkte på neste. Når du har kjørt gjennom de fire øvelsene har du pause i tre minutter, før du kjører på en gang til. Kjør på med så mange runder du vil, jeg foretrekker å gjøre tre eller fire, alt etter hvordan dagsformen er. Og husk – det er viktig at du får hentet deg ordentlig inn igjen i pausen.

Knus på med denne syrefesten, og kjenn det gode humøret komme snikende <3

1: Hoppende utfall

Slik gjør du:
Gå ned i utfallsposisjon med venstre bein foran og høyre bein bak, hopp opp og land med høyre fot foran og venstre fot bak. Vær eksplosiv i hoppene.

Pass på:
Hold ryggen rett og kneleddet i 90 grader. Kneet skal ikke stikke fram over tærne.

2: Froskehopp

Slik gjør du:
Sett deg i en dyp knebøy med knærne presset ut til sidene og hendene i bakken foran deg. Herfra skal du skyte fart rett opp i været. Du skal lande i en dyp knebøy før du gjentar bevegelsen på nytt. Prøv å gjøre alle hoppene like eksplosive.

Pass på:
Hold ryggen rett og knærne ut til sidene.

3: Box jump (kommer ikke unna denne!)

Slik gjør du:
Finn en passende høyde og still deg foran den. Bøy dypt ned i knærne, ta sats og hopp opp med samlede bein. Land i knebøyposisjon, strekk deg opp og gå ned igjen før du gjentar.

Pass på:
Prøv å ha blikket frem og ryggen rett.

4: Fra knestående til knebøy

Slik gjør du:
Stå oppreist på knærne med hoftebreddes avstand mellom beina. Herfra skal du ta skikkelig sats og hoppe opp slik at du lander i en dyp knebøy. Press deg opp til stående, før du gjentar øvelsen.

Pass på:
Knærne skal presses ut idet du lander i knebøy. Ha blikket rett frem.

Programmet er satt opp av Frida Thorbergsen. Foto: Vegard Kleven