Pia Seeberg

Når helårskroppen skal på ferie

12. april 2017   |   Kommentarer

Når påsken, eller andre ferier for den saks skyld, er rett rundt hjørnet får jeg ofte spørsmål om hvordan den kan løses “best mulig”. Noen er stressa for å ikke få trent nok når de er på hytta, mens andre kjenner på stress og dårlige tanker rundt påskeegg, late dager og endring i hverdagsrutinene med påfølgende konsekvenser for “formen”.

Ved å lese dette innlegget håper jeg du ser hvorfor den gylne middelveien er det beste alternativet.

  1. Kroppen vår har godt av en roligere uke, der den får en pause fra treningen vi vanligvis utsetter den for.
  2. Et kalorioverskudd i en liten uke er ingenting i det store bildet, og vil i de fleste tilfeller ikke påvirke den fysiske formen din utover oppblåsthet og litt ekstra vann i kroppen. Fet mat, salt mat og ekstra karbohydrater gjør at vi holder mer vann, noe som er helt naturlig.
  3. Husk på punktet over når du står foran speilet (selv om du kanskje ikke burde stå der i utgangspunktet.. ) og kjenner på “hvor mye” du har lagt på deg i påsken. Det er topplokket ditt som lyver til deg, og du velger selv om du vil tro på det eller ei. Anbefaler sistnevnte.
  4. Kroppen din skal være et resultat av valg som gjør deg oppriktig lykkelig, både fysisk og mentalt.

De gangene jeg selv har hatt ambisjoner om å “være supersunn” i påskeuka, og alle mulig andre ferieuker, for sen saks skyld, har det ofte hatt motsatt virkning. Det bringer gjerne med seg dårlig samvittighet og mye kværning rundt skal, skal ikke.. for mye tenking rett og slett, i en ferieuke der fokuset skal være på alt annet enn kropp, PicMonkey Collageimageimage

Fiine tilbakeblitt på påsken i fjor? Disse minnene sitter i hjerterota enda. Og ikke fordi jeg trente intervaller og spiste torsk og brokkoli da, for å si det sånn.. 

Min erfaring, som jeg føler blir bevist gang på gang, både med meg selv og kunder, er at denne enten/eller-tankegangen vil gi deg et knekk på et eller annet tidspunkt. Enten-påsken, uten rom for kos, kalorier og sukker, vil straffe seg i form av et voksende behov for å «få fri» fra restriksjoner og regler, med tilhørende “sprekk”. Du ender opp med å innta like mye som du hadde gjort uansett, pluss en unødvendig dårlig samvittighet fordi du har handlet på en måte du ikke hadde planlagt. Eller-påsken, med masse sukker, godis, slaraffenliv og dårlige vaner, vil straffe seg i form av en uvel kropp, en tilværelse der du kjenner at du er langt ifra på topp.

For meg innebærer ihvertfall begrepet helårskroppen vel så mye en mental innstilling som en fysisk en, der jeg prøver å være rå på å klare å være tilstede og nyte kosen når den kommer, uten å føle at den “ødelegger” for noe som helst. Hyggelige sammenkomster, god mat og kos er en selvfølgelig del av alles liv, og dermed også en viktig komponent i et helårskroppen-liv du lever godt med. 

Dét er rett og slett en del av utfordringen. Oppgaven du skal løse er altså ikke å avstå fra alt som er digg, men heller å klare å rigge det til slik at du genuint føler du får det beste fra begge verdener. Ikke for mye av verken det ene eller det andre, men heller ikke for lite. Kjenne at man har en balanse i valgene man tar, og trene på å være tilstede, nyte, kooose seg.

Etter min mening er ikke de sunneste menneskene de som kun spiser egen mat, dropper godisen og sier nei takk til vin. Det er de som klarer å være litt av begge deler. Så min utfordring til deg, meg, og alle andre, er ikke å være «sunnest mulig» denne påsken. Men heller å ha fokus på å nyte med balanse, på en måte som får deg til å føle deg bra både fysisk og mentalt. Måleparameteret må jo være at vi avslutter ferien med god samvittighet, ladede batterier og en sunn motivasjon rundt det å komme i gang med gode hverdagsrutiner og vaner igjen.

Ikke fordi vi må, men fordi vi har lyst!

 

FullSizeRender (10)

God palmesøndag, fine du – KOS DEG! Vi lever bare en gang, du vet.. #yolo!