Pia Seeberg

Hvorfor og hvordan bruke treningsstrikk mest mulig effektivt i øktene dine

3. oktober 2017   |   Kommentarer

I Kroatia med gjengen vår brukte vi mye strikk i treningene våre, både på egne økter, men også som en del av mer omfattende treninger.

Jeg og Maren hadde med oss ulike strikker til hele 35 jenter, takket være Abilica, og nettopp det er jo noe av grunnen til at det er så genialt; man kan virkelig ha med seg en strikk hvor som helst, bruke den hvor som helst, nesten til hva som helst. En av hovedgrunnene til at jeg liker den så godt er at den gjør det enklere å utføre draøvelser. Det er nemlig en av de bevegelsene som kan være utfordrende å få til uten utstyr – utover det er ofte din egen kroppsvekt mer enn godt nok. Videre er trening med strikker utrolig skånsomt, og det er lav skaderisiko ved å teste ulike øvelser med strikk. For de av dere med en travel hverdag, eller om man er på reisefot, vil strikk være et utrolig godt alternativ når man ønsker å vedlikeholde styrketreningen, eller for å komme i gang.

Så, hvordan bruke treningsstrikk? Det finns utallige alternativer, men jeg har tidligere laget videoer som viser mine favorittalternativer. Den første viser en fullkroppsøkt du kan gjøre hjemme i stua eller i hagen, der du bruker både strikker og din egen kroppsvekt til å få deg en fullstendig treningsøkt.

Jeg prater litt om økten i begynnelsen, så merk at selve treningen begynner på 2.28. Du kan sjekke ut alle øvelsene skriftlig i dette innlegget, og ikke nøl med å spørre dersom du har spørsmål.

Den andre videoen viser mine favorittøvelser med minibands. Dette er øvelser jeg gjerne bruker som et supplement til annen trening, da minibands som regel er med i sekken på trening. De 8 øvelsene kan du se skriftlig i dette innlegget, og her kan du lese et innlegg jeg skrev om styrkeøkning og trening med strikk – gjør trening med strikk, da spesielt minibands, at du kan holde på styrken din over tid?

Øvelse 5 er en sikker vinner når jeg ønsker meg en syrefinisher på bein etter for eksempel tyngre øvelser som knebøy, markløft og liknende, og nummer 8 svir helt siiiinnsykt i skuldrene. I like!

Om du vil ha mer strikkinspirasjon blogget Maren om øktene vi gjorde i Kroatia, som du kan sjekke ut her og her.

Strikktrening ftw, ihvertfall som et supplement til god, gammeldags styrketrening med vekter. Men merk, at dersom du ikke har kommet i gang med skikkelig styrketrening enda så er strikktrening en super start! Dagen i dag startet med en kjapp treningsøkt og litt filming, før jeg var i et langt og godt møte fra 11-15. Nå er jeg hjemom heimen for litt mer jobbing og mat, før en PT-kunde venter i ettermiddag. Deretter venter en tur innom CrossFit Fønix for dagens andre økt – ikke ofte jeg kjører to økter på en dag, men akkurat i dag gjorde tilfeldighetene at det ble slik. Oh well.. what does not kill me makes me stronger!

Håper dere har en nydelig #treningstirsdag, fintfolk 😃