Pia Seeberg

Hvordan påvirker det kroppen din å «ha ferie» fra trening?

11. juli 2017   |   Kommentarer

Jeg kjenner igjen følesen jeg altså, selv om de rundt deg kanskje syns du er litt skrudd i topplokket. Følelsen av å kjenne den klassiske ferietrippen blande seg med en liten, ulmende notis rundt dette med treningsfri, og medfølgende undring rundt virkningen av denne (u)frivillige perioden. For all del, det er jo digg å ha et avbrekk fra trening innimellom, men samtidig merkes det godt at du ikke får den jevnlige utblåsningen din. Kanskje er det bittert å tenke på hvor mye av resultatene dine som svinner hen idet du ligger langflat på solsenga, time etter time, dag etter dag?

For hvordan påvirker det kroppen vår «å ha ferie» fra trening egentlig? Burde man  legge seg i selen for å trene knallbra og «etter planen» også på ferie, eller er det bra med en pause? 

 

Først og fremst – slapp av! Ingenting skal svinne hen her i gården, utover ditt eget hverdagsstress og de tilhørende stive skuldrene. 

Det skal mer til enn et par uker med ferie for at treningsresultater skal svinne hen. Det er NULL STRESS å ta seg en velfortjent pause fra ditt vanlige treningsregime. Faktisk er periodisering et av de viktigste treningsprinsippene vi har, der nettopp perioder med lavere tempo og fokus på restitusjon er en viktig del av det å bli bedre. Ironisk nok tenker vi alle at vi blir sterkere når vi trener, men i praksis er det jo egentlig det motsatte som skjer – vi bryter ned kroppen. Det er når den får hvile, bra mat, søvn og blodsirkulasjon at den får hentet seg inn igjen, tilpasset seg belastningen du har utsatt den for, og dermed vende tilbake hakket sterkere enn den var på forrige treningsøkt.

Eventuelt før ferien, i dette tilfellet😉

Så merk mine ord, den ferien du gir kroppen din nå er intet annet enn velfortjent og på sin plass. Når det er sagt, sørg for å ta de valgene som gjør deg glad, og får deg til å føle deg bra, også på ferie. Altfor ofte møter jeg nedstemte «post-ferie»-fjes, som et resultat av hakket mer inaktivitet og godteribonanza på ferie enn de trives med, sånn egentlig. Det får du lide for, ikke så mye fysisk (utover det ekstra vannet kroppen din holder, samt din tilhørende paranoia over at du har «gått opp så sjuukt i ferien»), men aller mest mentalt. Det er fort gjort å få det unødvendig kjipt når man kommer hjem igjen, og «alt eller ingenting»-tankegangen er ikke sein med å melde sin ankomst. DROPP DET! Vær smart på ferie, og velg å gi deg selv i både pose og sekk. Ta deg en morgentur, gjør noen knebøy og sprell i vannet med familie og venner, og kombiner det med favorittisen din på brygga, en sommerøl i godt lag, rekesmørbrød med majones (eller majones med rekesmørbrød, om du er som meg), og bare.. LEV!

For ja.. brutalt og litt jævlig (sorry språket), men serr – om du hadde dødd i morgen.. hva hadde du ønsket at du hadde brukt tiden din på? Å spane etter et treningssenter så fort du ruller nedover rullebanen i sydenland? Eller bruke den ellers hardtarbeidende bicepsen din til å skåle med cervezas, iskrem og sene kvelder i hyggelig lag? 

Jeg skal være ærlig; en del av meg vil alltid trekkes litt mot det første. Heldigvis har jeg lært, og har blitt råere på å velge sistnevnte.

Det første der gjør jeg nok av ellers i året, uansett. Det gjør kanskje du å..? 😊