Pia Seeberg

Hvordan går du frem for å holde deg frisk?

8. september 2017   |   Kommentarer

I ukas vlogg snakker jeg litt om dette at jeg holdt på å bli syk igjen, og de som følger meg vet at jeg har vært en del syk i 2017. Nå er det nok, og jeg er virkelig on a mission for å prøve å gjøre meg selv så motstandsdyktig som mulig mot forkjølelse og andre smittebærende basselusker. For å si det sånn, en del av det å være #fitnok for meg, ref. ukas episode av Treningspodden, er at kroppen er motstandsdyktig mot diverse bakterier som gjør sin inntreden. For all del, man kan bli syk, men jeg vil gjerne heve terskelen min et par hakk.

Som spørsmål til ukas vlogg var det en leser som lurte på konkret hva jeg gjør, og derfor svarer jeg på dette i dagens leserspørsmål-innlegg. 

  • Ta blodprøver. 

Om noen strakser skal jeg ta et omfattende sett med blodprøver som skal fortelle meg mer om min helsetilstand, forhåpentligvis noe jeg ikke vet. Dette er første gangen jeg tester tjenesten, men om alt går slik jeg håper sitter jeg igjen med en omfattende rapport som gir meg et godt utgangspunkt for å kjenne og forstå kroppen min enda bedre. Skal holde dere oppdatert og fortelle dere mer om prosessen innfrir forventningene.

  • Dekke mangler.

Jeg har allerede bestilt noen kosttilskudd, som dere så i ukas vlogg – magnesium, D-vitamin, C-vitamin og fiskeolje er på plass. Jeg var nok litt tidlig ute her (caught in the moment når jeg kjente halsen murre, haha), da jeg optimalt sett venter på svaret fra prøvene over før jeg sper på med kosttilskudd jeg potensielt ikke trenger. Men noe form for kosttilskudd, eller økt inntak av bestemte matvarer, vil det nok være, for eksempel punktet under.

  • Drikke sitron og ingefær på jevnlig basis. 

Både sitron og ingefær er kjente for å bekjempe forkjølelse, og jeg har planer om å gjøre de to til faste følgesvenner nå i vinterhalvåret. Om det faktisk er slik at det hjelper vet man jo aldri 100%, men om det så bare er placebo – I am down!

  • Trene mindre fremfor mer. 

Dette er den største utfordringen – jeg må nok vurdere å justere ned antall økter i løpet av en uke, eventuelt ha mindre harde økter. Her føler jeg egentlig at jeg har god koll, men det er når sene kvelder, alkoholinntak og supoptimal ernæring gjester hverdagen at jeg begynner å snuble. Da får jeg nemlig ikke den restitusjonen  jeg trenger, og kroppen er mer mottakelig for bakterier, samt å gi etter for disse. Jeg må bli råere på å heller ta meg et par ekstra hviledager, fremfor å pushe meg til forkjølelsen er et faktum.

  • Ha kvalitetssøvn som hovedprioritet.

Nok et punkt med mye forbedringspotensiale, hehe. I dette innlegget skrev jeg om hvordan underrestitusjon er et faktum for mange, ikke overtrening, og hvorfor søvn for mange er viktigere enn mer trening. Deriblant meg selv, hehe. I går testet jeg faktisk flytende magnesiumolje for første gang, som jeg smurte på kroppen før jeg skulle sove. Om det var placebo eller ikke vet jeg ikke, men jeg sovnet ihvertfall kjapt, og sov som et barn hele natten.

Her kan du lese mer om magnesium, hva det er og hvorfor vi trenger det. 

  • Restituere etter travle perioder.

Henger litt sammen med alle punktene over egentlig, og handler om hvordan jeg kan bli enda råere på å ta hensyn til totalbelastningen i livet, og spise, trene, hvile og drikke deretter. Så enkelt, men så tricky, hehe.

Jeg skal være ærlig; jeg må (fortsette å) jobbe litt med å finne balansen her. Balansen mellom lite og mye trening, søvn, stress, restitusjon, fest og moro. Mellom det å være ambisiøs på egne vegne, men ikke så mye at jeg ikke holder over tid. Livet, rett og slett. Jeg kan forholdsvis raskt danne meg et godt bilde på f.eks kunder, men når det kommer til meg selv.. ikke så lett ass. Sånn er det jo med alle ting egentlig – det er forholdsvis lett, og givende, å gi gode råd til andre når det kommer til både forhold, jobb, trening og livsvalg. Når det kommer til en selv derimot, så er det fort gjort å rote seg litt bort i eget hode. Og for all del – det er ingen krise å være litt forkjøla innimellom. Men for meg har det begynt å gå litt sport i det her, da jeg mener den sunne og sterke kroppen jeg prøver å ivareta burde være motstandsdyktig mot diverse inntrengere.

Men, jeg lærer stadig mer om meg og mitt, og dette er en del av reisen. Jeg er bare sabla lei av å gjennomføre den reisen med en repetativ tett nese, sår hals og sliten kropp hver tredje til fjerde måned😅

Og du – hvis du selv er uheldig å ha blitt syk, sjekk ut innlegget under.