Pia Seeberg

Hva gjør jeg de dagene jeg er nedfor?

4. januar 2018   |   Kommentarer

For noen dager siden fikk jeg dette spørsmålet av en leser, og selv om det ikke var planen å svare på det i dag, så ble det brått det allikevel.

For noen timer siden fikk jeg en trist beskjed, som jeg vet kommer til å prege dagene fremover også. Derfor tyr jeg til noen av tingene under, og da kan jeg jo gjerne dele de her på bloggen også❤️ For min del er det nok ikke sånn at disse tingene kan kurere min tristhet akkurat i dag, men allikevel er det godt å vite at man kan gjøre noe, for å ha det litt bedre i sin egen kropp og hode.

Så kjære Ragnhild, her er mine tanker om deler av spørsmålet ditt. Hva jeg gjør på travle dager kommer i et eget innlegg😊

– Ringer, eller drar på besøk, til noen jeg er glad i. Det hjelper alltid å snakke med noen som kan gi trygghet, takknemlighet og glede, og ufarliggjøre det triste og kjipe du kjenner på. Man trenger jo ikke nødvendigvis legge ut om det som er kjipt, man kan også bare.. skravle😊

– Leser. Å lese inspirerende bøker gjør at jeg føler meg bedre. Gjerne noe som er relatert til tristheten min (f.eks hvis jeg har en utfordring med kommunikasjon på jobben, så leser jeg om kommunikasjon). Jeg har en Kindle fra Amazon, som gjør det enkelt å laste ned alle verdens bøker.

– Aksepterer. Å være happy go lucky 24/7 er ikke oppnåelig, og jeg tror det er viktig å akseptere at noen dager har man det rett og slett litt kjipt. Det går alltid over, selv om det ikke føles sånn der og da. Jeg får liksom litt mer ro rundt det når jeg tenker sånn, fremfor å prøve å stresse med å ha det på en annen måte – ved å akseptere følelser så ufarliggjør man de også i større grad.

– Ser etter årsaker. For ja, man skal akseptere, men jeg spør meg selv alltid om det er noen spesifikk grunn til at jeg har det kjipt. Om det er det, og det er noe jeg kan gjøre noe med, så gjør jeg det.

– Senker kravene til meg selv. På dager som er kjipe vet jeg at jeg ikke kommer til å flytte fjell, hehe. Derfor senker jeg kravene til meg selv, men sørger fortsatt for å gjennomføre noe, slik at jeg fortsatt gir meg selv en god følelse av å ha oppnådd noe, til tross for motløsheten man kanskje kjenner litt på denne dagen/perioden.

– Gjør stretching/yoga/mindfulness. Jobber med pusten, og tar meg tid til å bare.. være.

– Skrive ned det jeg er takknemlig for. Det er alltid mye å være takknemlig og glad for, spesielt når man velger å se det. Dette er ekstra viktig på tyngre dager, da det kan gjøre det lettere å flytte fokuset fra det som kjennes dårlig.

Dette er noen av tingene, men kjære deg, husk at kjipe dager og nedstemthet er en helt naturlig del av det å være menneske. Jeg tror man kommer langt med å akseptere det, og sette ekstra stor pris på alle de fine dagene og stundene vi har 😊