Pia Seeberg

Gutteheng og rumpepump

3. august 2017   |   Kommentarer

Haha – verdens merkeligste overskrift? Tydelig at feriemodusen fortsatt henger litt igjen. Ikke at den er avsluttet helt enda, men i dag er det såpass dårlig vær her på sørlandet at jeg tjuvstarter jobbsesongen allerede nå. Jeg og mannen vurderte både dyreparken og tur i skogen, men når det regner sideveis er liksom ingenting av det særlig digg.. men jeg skal få til en økt altså, for min egen ro når kvelden kommer – venter bare på at regnet skal løyve bittelitt. I mellomtiden – innekos og forberedelse på tidenes jobbhøst!

Fra tirsdag til onsdag hadde vi besøk av kompisen min (og mannens blitt) Bastian her på hytta – han er i Kristiansand i forbindelse med Nordic Beach Brawl, som går av stabelen fredag og lørdag. Vi hygget med litt god vin og prat, før jeg og mannen introduserte han for konseptet eventyrbocca. Kort sagt er det som tradisjonell bocca, bare at man utvider banen litt. Den hvite ballen kastet både på land og i vann, og på et tidspunkt der spilte vi så godt som vannpolo hele gjengen. Supergøy! Avsluttet med grillings og kortspill, og på søndag tok vi turen til en kjent tursti i Høllen.

Yr.no meldte vindstille og strålende sol, men ja.. sånn ble det ikke, haha. Superhyggelig uansett, og digg å se enda litt mer av fantastisk, norsk natur. Etter at Bastian reiste ble det avslapning og en treningsøkt på meg – den så sånn ut (sirkustrening ftw):

Oppvarming

Worlds Greatest Stretch

Hoveddel 

Vet ikke helt hva som skjedde her, men jeg fikk lyst til å trene noe.. rumpefokusert, haha. Så da ble det dette komplekset, satt sammen av the glute guy himself, Bret Contreras, før jeg avsluttet med 1 min x 4 på hver av disse øvelsene…

  • Liggende rygghev
  • Neieutfall
  • Hoppende planke
  • Situps med strake bein

Det kan være smart å gjøre isolansjonsøvelser før man går over på større øvelser, spesielt om målet er mer kontakt i de større øvelsene, samt et ønske om å styrke spesifikke muskelgrupper. I dag er jeg god og støl i setemuskulaturen, som ihvertfall tyder på at jeg fikk god kontakt når jeg gjorde økta. Som dere kan lese i lenken tipser Contreras om et eksperiment der han fikk kunden til å gjøre disse øvelsene hver dag over en lengre periode, med mål om å styrke gluteus-musklene. Han oppsummerer blant annet med å konkludere hvor effektive slike «Jane Fonda»-øvelser kan være om man ikke har tilgang til tunge vekter, eventuelt ønsker et suppelement for bedre kontakt. Morsom variasjon til annen trening, om ikke annet – setemuskulaturen er jo ikke alltid den letteste muskelgruppa å få med på laget.

Rundet av dagen med en øytur og kveldsbad med mannen, etterfulgt av nachos og Netflix-serien Orphan Black på skjermen. Superduper avslutning på en superduper dag!