Pia Seeberg

Fem tips til å komme i gang med høstens treningsrutiner

6. august 2018   |   Kommentarer

Jeg har inntrykk av at mange er tilbake til hverdagen igjen i dag – med blandede følelser.

Det er alltid litt hardt og brutalt de første dagene, men som alltid går det seg til, og plutselig gleder man seg til kjølige høstkvelder, innevær og tempo på jobb og i hverdagen. Jeg tenker ihvertfall sånn, og selv om jeg ikke er heelt tilbake i hverdagen enda har jeg absolutt begynt å legge planer for hvordan jeg skal angripe høsten. Jeg er glad i å legge planer, slik at jeg vet hva som venter – det gir meg en følelse av kontroll, jeg er mer forberedt, og har dermed større sannsynlighet for å lykkes med smart tidsbruk, og ikke minst, ha det fint på veien😊

Så, ettersom dette er en treningsblogg er jo noe av det jeg brenner mest for at vi skal komme oss tilbake i gode treningsrutiner så fort som mulig, hvis det er slik at du har latt det flyte litt nå i ferien. Helt innafor, men desto viktigere å komme seg opp på hesten igjen. For min del tyr jeg alltid til disse fem tipsene når en ny «sesong» setter i gang – selv om jeg har trent hele ferien er det fortsatt ganske annen type trening enn hva jeg vanligvis gjør, og ja.. nå når hverdagen er her er det på tide å få litt rutine på ting igjen.

Throwback til en gruppetime jeg var med på før sommeren, som er et av mine go to-tips om jeg virkelig sliter med motivasjonen en dag – stikk på en gruppetime. Gjør som du får beskjed om😅

Så, for å komme deg inn i gode treningsrutiner så fort som mulig etter ferien, gjør disse fem tingene..

  • Gjør nettopp det – planlegg. Plott treningstidene dine inn i kalenderen, på samme måte som du gjør med en hvilken som helst annen avtale. Trening er kanskje noe av det i hverdagen som folk lar være mest opp til lyst og tilfeldigheter. Ganske weird egentlig, når vi samtidig vet at det er den «posten» vi har størst forbedringspotensiale på.

 

  • Ta treningen din på alvor, og ikke tenk at det er mindre viktig enn noe annet. Jeg vet det høres litt brutalt ut, men seriøst; du er nødt til å prioritere å ta vare på kropp og helse om du ønsker å ha en kropp som funker bra i både fem, ti og tjue år frem i tid. Jeg har de siste årene trent meg på å tenke at det skal være en vane, på samme måte som å pusse tenner – begge deler handler om vedlikehold av maskineriet.

Jeg har ikke ord for hvor mange ganger det frister å droppe trening når jeg jobber hjemmefra og styrer min egen tid mer eller mindre hele tiden. Plutselig har dagen løpt avgårde, eller jeg har så mye å gjøre at det kjennes ut som et must å droppe det. Men nei – jeg tenker på trening som en av arbeidsoppgavene mine, som fortjener sin tid i løpet av dagen. 

  • Tør å være lite ambisiøs. Når målet er å komme i gang igjen, trigges av sine egne målsettinger og hente mestringsfølelse bør også planen være deretter – tenk tilbake på nivået ditt før sommeren, og legg gjerne lista litt lavere enn hva den var da. Det gir deg trua på at du kan få det til, og du får den gode mestringsfølelsen når du etter et par uker ser at du har gjennomført det du skulle.

 

  • Vit hvorfor. Jeg er megaforkjemper for at folk skal vite hvorfor de bruker tiden på det de gjør – deriblant trening. På tunge dager er det viktig at du vet hvorfor du skal prioritere det, slik at du ikke ender opp med å stikke kjepper i hjula på deg selv. Å ikke ha en god grunn til hvorfor du skal bruke tid på trening vil mest sannsynlig spenne bein på deg en gang i fremtiden.

 

  • Skru av hodet. Planen du legger i forkant frister ikke nødvendigvis et par, tre dager frem i tid. Da gjelder det å ha evnen til å skru av hodet og bare gjøre, fremfor å gå og gruble; skal, skal ikke. Helt seriøst, tenk at du skrur av hodet ditt, gjør nettopp det, og bare.. gjør det. 

I går kveld ble jeg og mannen liggende å se på CrossFit Games, som medførte noe mindre søvn enn vanlig. Det, i kombinasjon med en litt fuktig lørdag, gjorde at det å stikke på trening fristet lite. Men, jeg hadde det i kalenderen, og jeg bestemte meg for å droppe å kjenne etter, og ja.. bare gjøre det. Funka det! Superdigg etterpå å skal jeg si deg, hvis det var noe tvil. Nå skal jeg hvert øyeblikk hjem til mamma og pappa for å hjelpe mamma med en video, lage litt god mat og bare.. hygge. Jeg nyter det litt lave sensommer-tempoet så lenge jeg kan, hehe.

Sånn på tampen; har du et godt sånn.. «kom i gang»-tips nå som høsten er her? Hva er det du liker å gjøre for å dra i gang hverdagsmaskineriet igjen?😄