Pia Seeberg

Et sunt kosthold starter ikke på kjøkkenbenken

10. april 2018   |   Kommentarer

Veldig mange tenker at det å spise smart og næringsrikt er et valg man tar når man står ved kjøleskapet, kjøkkenbenken, i kantina på jobb eller skrubbsulten i butikken, på jakt etter noe smart å spise.

På sett og vis ja, men samtidig – nei.

I alle de overnevnte situasjonene er sulten gjerne tilstede (ref. reklamen om God Morgen-yoghurt, haha), og det er vanskeligere enn vanlig å ta valg som går i tråd med det du har planlagt og ønsker å gjøre, kontra det som frister der og da. Derfor peker jeg gjerne på to tidspunkter som kan være viktig for deg; en eller annen gang ila. søndagen, som en perfekt tid til å ta bestemme deg for hvordan du ønsker å fylle på tanken i løpet av uken, samt i butikken. Det er da de virkelig viktige valgene tas, ettersom dette bestemmer hva du ender opp med å ha i kjøleskapet ditt, og dermed hva du er tilbøyelig til å velge i løpet av de kommende dagene.

Hvis du har gjort et godt forarbeide, med å tenke igjennom hvorfor du har lyst til å spise på en smart måte i løpet av uken, samt hvordan du skal gjøre det, er det lettere å følge opp dette når du handler inn for å oppfylle det overnevnte. Og når kjøleskapet er fylt til randen med sunne godsaker, så vil det også være lettere å ta gode valg hele uken igjennom – slik jeg gjorde i dag.

Jeg hadde megahastverk fra det ene til det andre, og måtte ha noe som gikk kjapt. Før morgentrening ble det en YT Protein (#spons), og etterpå ble det proteinrundstykker med salami og ost. Etter dagens første møter og gjøremål var det tid for lunsj, og den måtte gå kjapt – kjøleskapet fristet med masse grønnsaker og ferdigstekt kylling, og valget om å mekke en smud kyllingsalat var ganske så enkelt. Om jeg hadde hatt andre og mindre smarte alternativer derimot, så kan du banne på at jeg hadde gått for de – sulten sto sterkere enn fornuften og motivasjonen til å lage noe som helst, hehe.

Så ja, bare en liten vennskapelig reminder om et par strategier som kan gjøre det enklere for oss å spise smart hele uka igjennom. Jeg veit ikke med deg, men jeg liker best å nyte kaloririke fristelser fordi jeg selv vil det, og dermed kan nyte det – ikke fordi søtsuget tar overhånd og jeg sluker en sjokkis før jeg får sagt tirsdag.

Kanskje du har noen supertips til meg? Alltid åpen for hvordan spise sunnest mulig lettest mulig-tips, hehe. Utover å mekke denne nydelige salaten har jeg i dag trent, farget vipper og bryn, jobbet hjemmefra, vært sykepleier, og nå skal jeg hvert øyeblikk ha PT-timer.

Speaking of, jeg må løpe avgårde, hehe. Ha en super dag, fintfolk😘