Pia Seeberg

En enkel kyllingrett som gir mat til musklene dine

30. april 2018   |   Kommentarer

Jeg ramlet akkurat inn døra i det fine huset mitt i Drammen, etter en dag på farta i Oslo.

Startet dagen med en deilig sone 1-joggis i skog og mark, før jeg satte snuta mot Oslo. Der gjennomførte jeg noen møter, før jeg rundet av med to PT-timer. Super mandag, men det tar jammen meg på å farte rundt fra det ene stedet til det andre – spesielt når mandagen er litt blå.. hehe. Her i gården ser det til til å være indisk som står på menyen i dag, men om jeg hadde hatt litt mer tid, ork og lyst, så hadde det definitivt blitt denne herlige saken.

Enkel og superbra treningsmat. Og det beste av alt – den er enda bedre dagen etter! 

Du trenger.. 

  • Ønsket mengde kyllingfilet (kommer an på antall pers, jeg går som regel for 150-200 gram per pers)
  • 1/2 løk
  • 1 tomat
  • Diverse krydder – spisskummin, salt, pepper, kyllingkrydder, chili.. her bruker man gjerne det man har stående, men salt, pepper og kyllingkrydder er essensielt.
  • Chevrè, cirka 15 gram per kyllingfilet.
  • Poteter
  • Brokkoli, eller andre type grønnsaker du vil ha på siden.
  • Kyllingfond (valgfritt).

Slik gjør du

  • Sett på vann til koking, slik at potetene kan kokes asap, og brokkolien dampes.
  • Sett stekovnen på 230 grader.
  • Hakk opp løken og tomaten i så små biter som mulig, og tilsett krydderet du ønsker å bruke. Tilsett kyllingfond om du har og ønsker, men dette er ikke et must.
  • Lag snitt i kyllingfileten som på bildet, og legg blandingen av løk, tomat og krydder i hvert enkelt snitt.
  • Bruk en stor spiseskje chevré som du fordeler utover kyllingfileten. Legg gjerne litt ned i snittene også om du har plass.
  •  Hver enkelt filet ligger på sitt eget sølvpapir. Når alt over er gjort kan du pakke den sammen og sette den inn i stekovnen i cirka 30 minutter – følg med underveis.
  • Potetmosen lages ved å mose potetene sammen med salt, pepper, litt grønnsaksfond om du har, og eventuelt en spiseskje smør. Dette blir en grov, ujålete potetmos, men det liker jeg godt.

Denne middagen gir deg masse protein og gode karbs fra potetene, perfekt etter en treningsøkt! Jeg kan tenke meg det er digg med en god guacomole ved siden av også, og potetene kan du bytte ut med søtpotet, ris, eller bare mer grønnsaker – you choose. Uansett er retten i seg selv supergod OG idiotenkel, og da er de fleste krava møtt fra min side – bon apetit!

Nå skal jeg nyte kvelden med mannen, og i morgen er det jo søren meg fri. Jeg skal riktignok jobbe litt, rett og slett fordi jeg har et par produksjoner før jeg reiser avgårde igjen på fredag. Men på kvelden blir det middag og kvalitetstid med de jeg er glad i – hurraa 😊