Pia Seeberg

En CrossFit-økt du kan kjøre i din egen boble på treningssenteret

21. mars 2018   |   Kommentarer

I går postet jeg nok en #treningstryne-bilde på kontoen min, som en av mange – sykt gøy at så mange er med på trenden! Anyhow – jeg delte ikke historien rundt bildet, men den får dere altså i dag.

Ikke at den er så veldig mye mer omfattende enn en enkel treningsøkt på drøye 45 minutter. Jeg slutter aldri å bli fascinert over hvor sliten jeg kan bli på såpass kort tid – CrossFit i et nøtteskall. Heldigvis går det hele kjapt over, og man henter seg raskt inn igjen etterpå, kontra en mer langvarig, utmattende økt. Her er det full pupp fra starten av, spesielt etter styrkedelen.

Økten er som følger..

Hoveddel 1

  1. Markløft 5 reps x 4 sett. Velg en vekt som er cirka 70% av 1 RM´en din, altså det du klarer å løfte én gang. Om du ikke vet det, velg en vekt du klarer å løfte fem ganger med god teknikk, men fortsatt kjenner at det er tungt. Du hadde kanskje klært to reps til, men ikke noe særlig mer enn det.
  2. Dips 6 reps x 4. Dips er en utfordrende øvelse for mange, og kan byttes ut med en skulderpress hvis ønskelig. Velg en vekt der du klarer seks reps – noen må kanskje ha vektbelte, andre syns det kjennes greit ut med kun kroppsvekt (that was me), og andre velger skulderpress isteden.

Hoveddel 1 – EMOM 20 min 

Økten varer kun 20 minutter, og består av følgende øvelser..

  • 1. minutt: 14 kalorier på romaskinen
  • 2. minutt: 15 knebøy med vektstang
  • 3. minutt: 15 push ups
  • 4. minutt: 15 burpees
  • 5. minutt: hvile

På det første minuttet starter du med å ro deg til 14 kalorier. Når du er i mål kan du hvile helt til minutt nummer to er i gang. Da gjør du 15 knebøy med stang, og hviler til minutt tre er i gang. Da går du løs på 15 push ups, før du hviler frem til minutt fire er i gang. På det fjerde minutter skal du gjøre 15 burpees, og deretter kan du hvile resten av det fjerde minuttet, men også det femte. Dette gjentar du tre ganger til, slik at økten totalt blir 20 minutter lang. Aka., EMOM 20 min, Every Minute On The Minute😊

Jeg likte økten skikkelig godt, og hentet inspirasjon til den fra ukas programmering på CrossFit Fønix i Drammen. Jeg får ikke vært der så ofte som jeg ønsker for tiden, men da er det fint å kunne ta med seg litt CrossFit-sprell inn i egentreningen sin. Håper du liker økten, og del gjerne ditt eget #treningstryne med oss etter gjennomføring 😅

I dag startet dagen med å hente et par pakker på postkontoret, før jeg har jobbet hjemmefra siden da. I ettermiddag venter PT-kunder og SOMA MOVE-time klokken 18, før jeg skal hjem og starte pakkingen til påskefjellet. Travle dager både torsdag og fredag, så jeg prøver å være føre var. Skulle egentlig trene i dag, men er så hinsides støl etter mandag og tirsdag (deriblant denne økten), så det får vente til i morgen. Klassisk det, at stølheten kommer tilbake så fort man tar seg treningsfri ei litta uke.. godt å kjenne at man lever 😜

God onsdag, fine du🙂