Pia Seeberg

Den beste artikkelen om fettforbrennning på hele forbanna internett

9. mars 2018   |   Kommentarer

Denne artikkelen har jeg hatt liggende på skrivebordet i x antall uker, både fordi jeg bruker den selv, til å minne både meg selv og kunder på det som er viktig når vi snakker om kosthold ifm. treningsresultater, men også fordi jeg har hatt planer om å dele den med dere. I mine øyne er det nemlig en super gjennomgang av hvordan det hele egentlig henger sammen, og du vil kanskje forstå noen sammenhenger som du ikke har gjort tidligere.

Den er riktignok litt spesiell også, men jeg tror det er derfor den potensielt treffer så bra, hehe. 

Noen ting jeg tenker er greit å ta med seg..

  • Det aller viktigste når vi snakker om vektoppgang eller vektnedgang er hvor mye energi du inntar, vs. hvor mye energi du bruker. Herunder kan man snakke om karbs, fett og proteiner mtp. hva du som individ føler deg best på, samt hvordan du trener og beveger deg i hverdagen, men den overstående og bestemmende faktoren er i stor grad energiinntaket.

På godt norsk – du blir ikke feit av å spise ris, poteter, havregryn og pasta, aka. karbs. Faktisk tvert imot, da karbohydrater for mange er avgjørende for å klare å ha energi til å gjennomføre gode treningsøkter over tid, som igjen gjør at du utvikler deg og blir bedre. 

Felles for alle “dietter”, enten det er lavkarbo, vegansk kosthold, fasting eller Atkis, for å nevne noen, er at de får deg til å spise mindre kalorier, som gjør at mange vil oppleve vektnedgang eller oppgang. Det er ikke fordi kroppen fungerer på et eller annet magisk vis når den kun får i seg f.eks proteiner og fett, og dermed går ned i vekt – det er fordi du isåfall er i et kaloriunderskudd, og den brenner hovedsakelig fett fordi det er fett (og protein) du hovedsakelig spiser.

Se på det som bensinen du gir til bilen din, der vi mennesker, i motsetning til en faktisk bil, helt fint kan kjøre fint på mange ulike typer bensin, aka. energi i form av mat. Bensinen du gir til kroppen er bensinen den vil bruke. Hva som får bilen til å kjøre aller, aller best vil du kanskje finne ut av over tid, som muligens vil gjøre at du på sikt heller mer mot den ene typen bensin enn den andre – dette finner du ut av ved å prøve litt, feile litt, og rett og slett eksperimentere med egen kropp. Det som er riktig for deg, er ikke nødvendigvis riktig for meg.

 

  • Når vi vet dette, vet vi også at man har enormt stor frihet når det kommer til å “spise sunt”, og skape et kosthold man trives med. Både lavkarbo, høykarbo, og alt der imellom, kan funke, men en av de mest avgjørende faktorene er om hvorvidt man klarer å holde kostholdet over tid. Du trenger kontinuitet for å få resultater, både når det kommer til kosthold, men i like stor grad trening. Ting du bør tenke på når du skal bygge et kosthold som funker for deg er..
  1. Hva slags smaker og matvarer du liker.
  2. Om du er fan av noen utvalgte ting, som å spise mye og sjeldent, lite og ofte, mest mat sent eller tidlig på dagen, eventuelt jevnt fordelt – kort fortalt, hvordan du trives med å fordele maten din utover dagen.
  3. Hva du ønsker å oppnå med treningen du gjør, og hvordan kostholdet skal underbygge dette.
  4. “Must haves” – om det er noe du føler du ikke kan leve uten, så kan det være smart å prøve å bake inn dette i kostholdet ditt på en eller annen måte.
  5. Noen tanker om hva du trives best med, og hva som gir deg mest energi? Godt med karbohydrater, eller kanskje et kosthold der fett spiller en større rolle? Det trenger ikke være enten, eller, men det kan være smart å reflektere litt rundt.

Resten av artikkelen beskriver hvordan man selv kan beregne kaloriinntak, samt fordeling av protein, fett og karbohydrater. Dette er muligens for spesielt interesserte, men om du er spesielt interessert – ta deg tid til å lese, forstå og lære. Det beste verktøyet du kan ha er å inneha denne kunnskapen selv, og i dagens informasjonssamfunn er det nok av kilder (kanskje litt for mange?). Vi blir jo hele tiden bombardert med hva som er “rett og galt” når det kommer til kosthold, når det i praksis, for veldig, veldig mange av oss, handler om å utøve helsedirektoratets kostholdsråd, i kombinasjon med porsjoner som passer vårt generelle aktivitetsnivå og mål med treningen vi gjør.

So easy, but so hard… hehe. Jeg er ingen kostholdsekspert, men brenner virkelig for at vi alle skal ha et kosthold vi trives med, og som ikke minst gir oss energi til å gjøre alle de tingene vi vil. Derfor syns jeg det er synd at det hersker så mye forvirring, som skaper unødvendig tankestress og tvil – keep it simple and stupid, spesielt når 99% av oss har mye å hente på å gjøre akkurat det.

That was all, hehe <3 Nå skal jeg hvert øyeblikk ut på ski, før resten av fredagen går med til jobbing. Mannen er bortreist i helgen, så da snur jeg litt på døgnet og kjører jobbings på kvelden – redigering av vlogg og artikkelskriving står på agendaen. Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger på gårsdagens innlegg forresten – dere er rå!

 God fredag🌮🌮🌮🌮🌮