Pia Seeberg

9 øvelser du faktisk kan (og burde) gjøre på jobben

29. november 2016   |   Kommentarer

Alle som «kjenner» meg og min profil vet at jeg er en forkjemper for hverdagsaktivitet. Når det er sagt er jeg kanskje ikke alltid like flink til å understreke det faktum at også jeg vet at det kan være vanskelig å få til iblant. Samfunnet vårt er faktisk rigget sånn at for mange av oss er dette med å være aktiv og i bevegelse dagen lang rett og slett ikke gjennomførbart. Kjenner på det selv jeg, de dagene jeg har dårlig tid, masse møter og rett og slett må få ting gjort på pc´en – da har ikke jeg tid til å fly rundt i trapper som en sprettball, ta gående utfall til kaffemaskinen, gå omveier hver gang jeg skal møte folk og ja.. gudene veit hva, haha.

Når det er sagt – noe kan jeg alltid gjøre! Og når jeg først er lenket til skrivebordet mitt (dramatic, I know) så passer jeg på å gjøre det jeg kan for å unngå å, typ.. gå i frys.

Dere veit, den følelsen du har når du reiser deg etter åtte stillesittende, sammenhengende timer foran skjermen og bare.. shit man. 

Så, i denne videoen viser jeg deg hele ni ulike øvelser du kan gjøre ved skrivebordet ditt, når som helst, og i alle mulige klær. Hovedformålet er å få i gang blodsirkulasjonen og strukket litt på muskler og ledd, og kan gjøres så ofte du har lyst til. Selv går jeg som regel for et par runder i løpet av dagen de dagene jeg sitter lenge av gangen ved skrivebordet, men dette er helt opp til deg og hvor ofte du er keen på å smøre maskineriet ditt.

For det er faktisk det du gjør – skaper sirkulasjon og smører ledd, ligamenter, muskler og sener. Er ikke det en digg tanke? 😊 Trøst deg med det du, de dagene du sitter limt til kontorstolen – we all have those days, treningsblogger eller ei.

Her kommer en kort beskrivelse av hver enkelt øvelse. Da gjenstår det bare å lagre dette innlegget der det lagres kan, og trekke frem disse godsakene hver gang du kjenner kroppen går i frys.

  • Øvelse 1

Vanlig tåhev – ikke verdens mest avanserte bevegelse, men bidrar til bevegelse.

  • Øvelse 2

En artig variant av knebøy, som du garantert vil kjenne litt ekstra i forside lår. Klarer du å kjøre de uten å holde deg i stolen foran deg mon tro?

  • Øvelse 3

Dette er en av mine favoritter. Jeg føler liksom at jeg.. heiser skulderbladene og holdningen min på plass. Tenk at du skal rotere tomlene dine bakover og lillefingeren opp mot taket. Brystet heiser seg en anelse, og du klemmer skulderbladene sammen.

  • Øvelse 4

Prøv å la hoftekulene peke rett frem hele tiden, samtidig som du vender på overkroppen. Dette skal gi en god vridning i overkroppen, og muligens kommer det et par knekk – ikke noe stress, det er bare luftbobler.

  • Øvelse 5

Her lener du deg rett og slett skrått til siden over bordet, slik at du kjenner en god strekk på siden av armen og litt nedover ryggen. Hold denne posisjonen litt, og strekk gjerne litt ekstra der du kjenner deg stiv.

  • Øvelse 6

Nakkestrekk, både til hver side, samt rett frem. Ikke push deg alt for mye her, bare kjenn at du får en lett strekk i nakke.

  • Øvelse 7

Gode, gamle pushupen. Enkel øvelse som gir bevegelse til store deler av kroppen, uten et nevneverdig stort rigg. Prøv å stramme rumpa alt du klarer når du kjører øvelsen, for litt ekstra aktivering.

  • Øvelse 8

Fortsett å stramme rumpa idet du samler hendene bak hodet, albuene ut til siden, og len deg bakover. Kjenn at du åpner godt opp i brystet, før du går tilbake til utgangsposisjonen.

  • Øvelse 9

Ah, dette er min favoritt tror jeg – du vil kjenne en god strekk i bakside lår, og ikke minst er det digg å motvirke den fremoverlente posisjonen vi sitter i ved skrivebordet, ved å strekke ekstra godt i brystet. Tenk at hodet skal forbi ørene og «gjennom» armene dine når du står i den fremoverlente posisjonen.

miii tmme

Ikke minst syns jeg det er på sin plass at du deler dette innlegget med kollegaene dine, eller andre du tenker har godt av litt mer bevegelse i kroppen enn tastetrykk og kaffehenting. Skadeforebygging på sitt beste dette her, og nå har du faktisk muligheten til å hjelpe en stakkars skrivebordsvariant til å slippe unna vondter og plager i fremtiden. Ikke verst, eller hva? Hehe. Del og spre budskapet om du ønsker, det setter jeg stor pris på.

God kveld mine hjerter, håper dere likte ukens #treningstirsdag 😀

P.S Jeg holder fortsatt på å summe meg etter gårsdagens Sunn Fornuft-utdeling, og gleder meg til å skrive et litt mer utfyllende innlegg om det. Jeg ble jo så innmari rørt atte.. det er rett og slett vanskelig å samle ordene mine rundt det. Akkurat nå føler jeg at ord ikke helt kan beskrive hvor mye jeg satte pris på den seieren der faktisk..


Få updates, tips og triks på Facebook-siden min HER // Følg meg på Instagram HER // På Snapchat finner du meg under Piapiapiapia // YouTube-kanalen min finner du HER.