Hanna Sundquist

3 symptomer på at du er overtrent

12. april 2018   |   Kommentarer

Ja, trening er superviktig, men det kan også bli for mye av det gode. Det er fort gjort å kjøre for hardt på når man først er i en god treningsflyt, men det kan straffe seg. Kroppen er kompleks, og noen ganger kan det være vanskelig å registrere alle symptomene den sender ut hvis den skriker etter hvile. Her har du imidlertid de viktigste faktorene du skal være obs på.

De vanligste symptomene på at du trener for mye:

1. Reduserte treningsresultater
Tegn på for mye trening vil ofte være at du får reduserte resultater og fallende prestasjon på trening. «Bra stress” er godt for kroppen, mens en lengre periode med stress utover dette kan bidra til motsatt effekt. Hvis ikke kroppen får mulighet til å hente seg inn, vil du heller ikke klare å prestere tilstrekkelig på trening for å få de resultatene du ønsker.

2. Lettere syk
Når kroppen utsettes for høyt, negativt stress, går det utover andre funksjoner i kroppen. Blant annet vil immunforsvaret svekkes og du er mer utsatt for sykdom.

3. Mindre overskudd
Et annet tegn på at du trener for mye er at du ikke lenger får en energiboost av trening, men heller har mindre overskudd i hverdagen og sover dårligere. Da er det viktig at du leger inn nok hvile for å komme deg ovenpå igjen.

Det viktigste er å se på helheten. Selv om du opplever lite fremgang i en periode eller har lite energi, betyr det ikke nødvendigvis at du er overtrent. Men om disse tegnene er til stede over en periode bør du vurdere om treningsmengden din er for høy i forhold til evnen du har til å hente deg inn.

 

(Tipsene er skrevet av Maria Kurth, og bildet er tatt av Rasmus Kongsøre)